Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,
    på komvux är matte 4 och fysik2 - valfria kurser, ej obligatoriska. Om komvux i din kommun erbjuder läsa det språket eller de språken du vill läsa, kan du läsa 2 kurser ur ämnet Moderna språk (det är i alla fall den tolkning av reglerna som vi på FRåGA SYV gör). Ytterst är det rektor på komvux i din kommun som är ansvarig för planering mot examensbevis som du bör göra med SYV på komvux.
    Vänlig hälsning
    Julia

    • :

      Är det inte syven på komvux man gör planering med för att läsa mot examenbevis? Jag undrar också om det finns någon regel som säger att man får F på en kurs får man inte läsa om den då?

    • Mikael :

      Du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.men vid frågetecken tillfrågas rektorn- då det är hen som kan bevilja vissa undantag och är ytterst ansvarig. Ang,”spärrtid” efter F på komvux, inför olika komvux lite olika lokala regler.