Zam
    Jag fick 270 poäng denna termin. När jag kollar antagningspoängen för den gymnasie jag vill gå på så står det 270. Det var exakt det jag ville ha, men så fick jag veta om meritpoäng. Är det så att om man har 18 ämnen så tar man bort automatiskt ditt sämsta ämnen, vilkett är ett E i mitt fall. Betyder det då att jag har 260 poäng totalt som meritpoäng? Då undrar jag om de kollar på mina totala poäng eller meritpoäng när söker?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Zam!

    För att få svar på var du kom in, måste du vänta på ett ANTAGNINGSBESKED från Antagningskansliet (och det kommer tidigast till midsommar, olika datum i olika län).

    Att Mtv (Meritvärde - antagningsgräns till en viss gymnasial utbildning) var 270 poäng förra året eller vid preliminär antagning - säger inte så mycket om vad det blir i år. Det kan bli både lägre och högre.

    Om hur Mtv beräknas, kan du se här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde

    Det är 16 bästa (högsta) betyg från grundskolan, vårtermin i åk 9 plus det 17-de betyget kan man ha MODERNA SPRÅK, inget annat 17-de ämne, enbart moderna språk. Det elever som inte får betyg från just Moderna språk, räknar på 16 bästa betygen.

    Nu när betygen är satta, är det bara att hålla tummarna!
    Jag ska också hålla tummarna för dig!
    Önskar dig Lycka till!
    ANNA