Line
    Jag spelar teater på fritiden och många tycker att jag är duktig och om jag får säga det själv tycker jag också det. Jag skulle vilja gå teater på gymnasiet. (ES)
    Jag vet vart o så men jag är rädd för det här med färdighetsproven/intagingen.....
    Är det jätte svårt att komma in på tex Kulturama?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Line,
    man brukar göra tre auditions/uppvisningar och juryn sätter poäng på dem och de poängen slås ihop med betygspoäng från vanliga kurser i åk9 - dvs du höjer dina chanser genom att ha högre betyg i alla grundskolekurser. Om vad juryn gillar på uppvisningar/auditions - är det svårt att veta exakt. De försöker se om du har talang som kan utvecklas under utbildningen på ES, teater.
    Jag råder dig gå på öppet hus på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kulturama-gymnasium i skolans presentation ser du alla de tillfällen de bjuder på öppet hus på Estetiska programmet. Under Öppet hus kommer de säkert berätta om uppvisningar, men du kan själv också ställa de frågor som intresserar dig.
    Jag tycker absolut att du bör söka i första hand till den utbildningen som känns mest rätt för dig men sök även andra, tredje och fjärde och t o m femte alternativet. Du kan då söka ES, teater, på andra skolor som dina alternativ 2 till 5, om det är så att just Estetiska, teater - är den utbildning som lockar dig mest.
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV