Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marit,
    jag vill råda dig att ställa den frågan till juristerna vid UKÄ: uka.se/studentratt--tillsyn/fraga-juristerna. Jag tycker också att SYV eller kurator på din dotters gymnasieskola bör kunna få fram svaret: de vet exakt hur elevens studieplan ser ut och kan kontakta experter på UHR, universitets- och högskolerådet, för att få fram ett svar som utgår från hur elevens unika situation ser ut.

    Som regel, måste sökande till högskoleutbildningar i Sverige ha både grundläggande behörighet* (alltid) och särskild behörighet (om så krävs). Sedan konkurrerar behöriga sökande om plats på utbildningen med sitt meritvärde (som endast kan räknas ut på fullständiga gymnasiala betyg) och/eller med resultatet av högskoleprovet.
    Det finns också En annan väg ("reell kompetens") där bl.a 3-årig arbetslivserfarenhet krävs.
    Från året 2025 planeras också att införa ett nytt Kunskapsprov inför högskolestudier.

    Att det skulle gå att kringgå reglerna kring behörighet inför högskolestudier, känner jag inte till. Därför hänvisar jag till att ställa den frågan till juristerna vid UKÄ: uka.se/studentratt--tillsyn/fraga-juristerna.
    Du får sedan jättegärna återkomma och berätta för oss - vad du fick för svar från juristerna vid UKÄ.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Julia
    P.S:
    * de elever som idag läser på gymnasiet uppnår grundläggande behörighet antingen genom att uppnå kraven för examensbevis eller genom att studera på en allmän kurs på en folkhögskola mot Omdöme om grundläggande behörighet. Alltså, krävs det, som regel, fullständiga gymnasiala betyg. Och det är, tyvärr ytterst tveksamt att det skulle gå att skippa kravet på att ha högskolebehörighet.

    • : Stort tack för snabbt svar! Då är den centrala frågan vad fullständigt gymnasiebetyg konkret betyder? Räcker det tex att det är tillräckligt många godkända poäng eller måste det vara alla poäng som normalt ingår i ett program?
    • Anna :

      För elever som slutar på gymnasiets år 3 är målet med studierna - Examensbevis. -- Har man examensbevis och godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6, har man Grundläggande behörighet till högskolestudier. Kraven för examensbevis är rätt många och Alla kraven måste vara uppfyllda. .. Uppfyller man inte kraven för examensbevis, får man Studiebevis.--  Studiebevis ger inte behörighet till högskolestudier. Ett av kraven i examensbeviset från gymnasiet och från komvux är "volym" på godkända poäng, minst 2250 p. Gymnasiearbete måste ingå med E. På gymnasiet är det rätt strikt vilka kurser som måste ingå, men på komvux är det lite lättare/flexiblare sammansättning av kurser men ändå är det 2250 godkända poäng som måste ingå. Om Kraven för examensbevis - var god se gymnasieguiden.se/examen

    • : Stort tack för bra svar!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer