Linnéa
    Hej!

    Står jag fortfarande reserv och har chans att komma in på mitt högre prioriterade alternativ om jag registrerar mig hos ett universitet jag kommit in på som är lägre prioriterat, eller måste jag redan nu "välja" om jag vill studera på mitt lägre prioriterade alternativ eller chansa på att komma in på min högre prioriterade reservplats?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnéa!
    Ang. stå i reserv samtidigt som man fick plats på en annan (lägre prioriterad) utbildning, läs svar från Antagning.se på https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/Antagningsbesked-och-svar/Jag-har-erbjudits-plats-pa-mitt-andrahandsval-och-reservplats-pa-mitt-forstahandsval-Ska-jag-tacka-ja-till-bada/
    I fall du tycker att just din fråga ej är besvarat (på länken ovan) - skicka din fråga till Antagning.se genom att på https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ trycka på FRÅGA OSS? - meddelanderuta kommer fram där du kan skriva din fråga.
    Ett ganska stort antal frågor finns besvarat, uppdelat i kategorier på https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Vi ställde din fråga till Antagning.se (utan att uppge ditt namn, dvs anonymt) och fick följande svar:
    "Det stämmer, hon kan fortfarande bli tillfrågad om vill ha en plats där hon nu är reserv. Efter det andra urvalet sköts antagningen av reserver av universiteten och högskolorna själva. För att kunna registrera sig på en annan utbildning behöver hon i så fall kontakta det universitet eller högskola där hon redan registrerat sig.

    Om du har tackat ja till en plats men inte längre vill ha den ska du kontakta universitetet eller högskolan så snart som möjligt, så att de kan ge platsen till en reserv."
    Personligen tycker inte jag att din fråga blev besvarat för att du frågar ju om du kan påbörja en annan utbildning utan att dina chanser att bli kallad från reserv på en högre prioriterad utbildning försämras... på sätt och viss så svarar Antagning.se (svar ovan) att du bör kunna göra så för att det är "skolorna själva som tar över antagningen".
    Är dina två utbildningar (där du är reserv och där du är antagen) på en och samma högskola?

    Mvh
    Milla SYV
    • : Hej! Tack för svar. Nej de är dessvärre inte på samma skola..
    • Milla : Att dina "två platser" är på olika skolor är bra. Eftersom skolorna tog över antagningen, då vet de bara vem som sökte till just DERAS SKOLA. Den ena skolan vet, alltså, inte om du har fått en annan plats. Då är det 100% riskfritt att påbörja en annan utbildning och det kan inte försämra dina chanser att komma in på den utbildning där du står i Reserv. Jag håller tummarna för dig!