Berna
    Hej,

    Hur mycket poäng behöver man för att komma in på socionom programmet på högskolan? Dessutom hur stor roll spelar högskoleprovet och ungefär hur mycket poäng bör man få?

    Bör man kunna mycket bra engelska, om inte bör det vara bra att gå till en engelska kurs innan man ansöker eller behövs det inte, jag har läst både engelska A och B kurserna och har fått godkänd..

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, här kan du leta antagningsstatistik på olika utbildningar inom högskolan bl.a socionom https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Antagningsstatistik/

    Högskoleprovet kan vara en viktig urvalsgrupp att hamna i - man har allt att vinna på att försöka göra det! Du kan även se vad den urvalsgruppen har för poäng via länken ovan (urvalsgrupp HP).

    Det räcker nog bra med att du har klarat både Engelska A+ B -det borde räcka. Just Socionom kräver ingen mer engelska än så. /Lena, Syv