Jasmin
    Hej! Jag vill välja naturvetenskapsprogrammet till gymnasiet och undrar vad intagningspoängen till naturvetenskapsprogrammet är på Fuhuhedsskolan i Kalix. Jag undrar också vad intagningspoängen är i Kiruna till naturvetenskapsprogrammet. Tacksam för svar :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jasmin, lägsta antagningspoäng som kommer att bli för dig och alla andra elever som idag går åk9 på grundskolan, är det ingen som vet - för att de siffrorna kommer fram i efterhand.
    Furuhedsskolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/furuhedsskolan bjuder på Öppet hus den 26 nov.
    Du kan ställa din fråga om du går på Öppet hus.

    I Kiruna finns Naturvetenskapsprogrammet på 2 skolor: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/rymdgymnasiet och http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/hjalmar-lundbohmsskolan-lapplands-gymnasium. Vi har ingen uppgift om öppet hus på de här två skolorna i Kiruna.

    Jag kan inte se att Antagningsstatistik från i år och tidigare år är upplagd på någon Internetsida - vad det gäller antagning i Kiruna och i Kalix. Jag råder dig vända dig till Antagningskanslierna som borde kunna få fram de uppgifter som du efterfrågar.
    Här får du kontaktuppgifterna: Antagningskansliet Lapplands Gymnasium
    Postadress:
    Hjalmar Lundbohmsskolan
    981 85 KIRUNA
    Tel: 0980-706 43 Fax:0980-808 51
    [email protected]

    Antagningskansliet i Kalix
    Postadress:
    Barn- och grundskoleförvaltningen
    952 81 KALIX
    Tel: 0923-65 177 Fax:0923-65 687
    [email protected]

    Om jag hittar de siffrorna som du efterfrågar, hör jag av mig igen.

    De råd som jag vill ge dig är att du söker flera olika alternativ i din gymnasieansökan - samma program på olika skolor och även olika program på samma skola, minst tre olika alternativ, helst flera.
    Som sagt, det går att få fram uppgifter om vad som krävdes förut men det är ingen som vet hur höga poäng som kommer att krävas i år, kämpa därför för att få så höga betyg i nian som möjligt.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare