Hampus
    Jag går Ekonomi på polhemsgymnasiet Göteborg. Jag har tänkt mig en karriär i Nationalekonomi (makroeknomi) . Jag vill söka vidare till Berkeley i Kalifornien efter gymnasiet, hur tar jag mig tillväga och vart kan man annars plugga det i Sverige (vad är intagningspoängen?).

    5 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hampus,jag ser att du är 16 år. Det är bra att du förbereder dig i mycket god tid! Men det är, å andra sidan, inte möjligt att veta på så lång sikt vilka utbildningar kommer att finnas när det blir dags för dig att söka dem. :( :)

    Du kan se vilka utbildningar som finns idag, men det är inte alls säkert att samma utbildningar finns om 2 år att söka - de nuvarande utbildningar kan förändras, förlängas, antagningskraven kan ändras och de kan "försvinna" helt också och ersättas av andra utbildningar.

    Jag förstår att du är nyfiken och det är bra! Sök på högskolornas gemensam hemsida www.studera.nu - på "ekonomi", "nationalekonomi" och "makroekonomi" och se vad som dyker upp... det är utbildningar i Sverige det... som finns idag, alltså...

    Och vad det gäller USA, så kika gärna på www.studera.nu/studera-utomlands/vart-kan-jag-aka/lander-a-o/usa

    Hälsningar

    Peter SYV

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vi har tillfrågat några sakkunniga och fick nu svar från en person som är välinsatt, och själv är Nationalekonom. Han svarar så här:

    "Hej

    Svårt att komma in i Berkeley, USA. Jag rekommenderar matematikstudier (speciellt matematisk statistik) som grund innan du söker till USA. Detta ger dig en rejäl fördel framför andra sökande.

    1. Ta en examen i matematik i Sverige
    2. Studera gärna grundläggande nationalekonomi i Sverige samtidigt.
    3. Det finns speciella tester (ex. Tillräckliga kunskaper i engelska) troligen skall avklarats innan söker. Titta på eventuella ansökningshandlingar.

    Med vänlig hälsning!"

    Läs också svar nedan:

    "Hej ,
     Det finns möjlighet att studera ämnet nationalekonomi genom att läsa fristående kurser t.ex vid Karlstads universitet https://www.kau.se/utbildning/kurser/amne/1004

    Men det finns även utbildningsprogram där det finns möjlighet att välja att inrikta sig på nationalekonomi t ex Civilekonomprogrammet 240 hp https://www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/program/SACEK eller Pol Kand 180 hp https://www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/program/SGPOL

    Med vänlig hälsning
    Studie- och karriärvägledare
    Karlstads universitet".

    SYV-besökare SYV

    Hej!

    Nationalekonomi kan läsas vid alla stora universitet samt vid ett antal mindre högskolor i Sverige - vid en del upp till och med kandidatnivå men vid många lärosäten även på masternivå. Det är alltså mer en fråga om var man själv vill läsa och var man tror sig få den utbildning som passar bäst. Makroekonomi är centralt inom ämnet och är en inriktning som många lärosäten erbjuder - på olika nivåer.

    Nationalekonomi i sig är ett ämne som kompletteras väl av en mängd andra ämnen, utifrån intresse, såsom filosofi, statsvetenskap, psykologi, matematik, statistik, ekonomisk historia, samhällsgeografi, utvecklingsstudier, mänskliga rättigheter, historia, freds- och konfliktkunskap, sociologi och mycket annat.

    Vad gäller studier i USA så är det inget som jag har någon direkt kunskap om.

    Mvh
    ___________________________________

    Studievägledare, forskare
    Nationalekonomiska institutionen
    Lunds universitet
    Hemsida: http://www.nek.lu.se/utbildning/studievagledning

    Daniel SYV

    Hejsan, vi har nu fått svar som lyder:

    "Hej! självklart går det fint att plugga nationalekonomi i Uppsala. Det går att göra detta inom flera av våra program – ekonomie kandidatprogrammet, pol kand programmet eller samhällsvetarprogrammet. Det går också att själv bygga en examen via fristående kurser. Man kan läsa mer om detta på vår webb - http://www.uu.se/utbildning/valja_utbildning/ekonomi/.

    Hälsningar
    _________________________________________________________________________
    Studentservice
    Uppsala universitet

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vi fick idag svar från Luleå tekniska universietet. Var god läs deras svar nedan:

    Om den sökande vill läsa Nationalekonomi så har Luleå tekniska universitet två program som inriktar sig mot Nationalekonomi. Ekonomie kandidat 180högskolepoäng och Civilekonom 240hp, programmen läser grunder inom både företagsekonomi och nationalekonomi för att under år2 välja inriktning som ska påbörjas i utbildningens år3.
    Studenterna läser även 15hp statistik och 15hp juridik.
    Inriktningarna som studenterna idag kan välja mellan är: Företagsekonomi – Redovisning och styrning, Företagsekonomi – Marknadsföring och Nationalekonomi.

    Mer information om programmet Ekonomie kandidat finns här; https://www.ltu.se/edu/program/FKEKG/FKEKG-Ekonomie-kandidat-1.76708

    Mer information om programmet Civilekonom finns här; https://www.ltu.se/edu/program/FYCEA/FYCEA-Civilekonom-1.76760

    LTU har även programmet Statsvetenskap som läser några kurser inom nationalekonomi; https://www.ltu.se/edu/program/FKSVG/FKSVG-Statsvetenskap-kandidat-1.144120

    Studie- och yrkesvägledare