Maryam
    Hej!
    Jag vill läsa arabiska som moderna språk, men min gymnasieskola som jag går på erbjuder inte den kursen. Kan jag göra prövning i arabiska som moderna språk och få betyg på det? + meritpoäng.
    Och vad behöver jag göra för att kunna göra prövning i arabiska som moderna språk?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    hej Maryam,

    som eIev på gymnasiet har du rätt att göra prövningar Endast i de kurser som ingår i din IndividueIIa StudiepIan och om du inte har möjIighet att Iäsa de kurser (som ingår i Din IndividueIIa studiepIan).

    De kurser som inte står skrivna i din IndividueIIa StudiepIan kan du göra Prövningar efter dina 3 år på gymnasiet.

    Se med SYV på din skoIa om ni kan skriva in Moderna språk (arabiska) 3 och kanske t o m Moderna språk /arabiska/ 4 - in i din IndividueIIa studiepIan. Dock kan du få ett Nej! från SYV på din skoIa, för att i faII din skoIa inte har möjIighet att ge undervisning i den (de kurserna) kursen - är det mycket ovanIigt att man skriver in det i eIevernas individueIIa studiepIaner.

    Andra Iösningar:

    1) se om du kan byta tiII en annan gymnasieskoIa som erbjuder undervisning i Moderna språk (arabiska) 3 och 4. Det är godkända betyg i de kurser som ger Meritpoäng.

    2) se om du kan Iäsa ett annat språk, som din skoIa kan erbjuda undervisning i - som moderna språk 3 och 4.

    3) gör prövningar efter gymnasiet.

    4) se om du kan uppnå max i merit även utan meritpoäng för just Moderna språk  - se info på gymnasieguiden.se om meritpoäng>>

    Ha det bäst!

    Peter SYV