Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Wilma!
    Läraren sätter betyg utifrån en helhetsbedömning - vad du presterade under hela kursen, deltagande på lektionerna, inlämnade hemuppgifter, betyg på delproven - allt tas det hänsyn till och målet är att kunna sätta godkänt betyg på alla de elever där den möjligheten finns.
    Så betyget hänger inte till 100% på om man klarar det nationella provet eller ej, men nationella prov är en viktig faktor i lärarens bedömning, så de måste tas på största allvar.

    Läs på, var aktiv på lektionerna, gör alla dina hemläxor och i matte kan vi rekommendera en mycket bra hjälpsida - www.matteboken.se där du kan repetera matte och även läsa "framåt" , dvs nästa kapitel som ni ska gå igenom på lektionerna nästa vecka, till exempel. Så är du lite förberedd på förhand.

    Vänliga hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare