Johanna

    Hejsan! Jag tror att jag inte kommer klara fysik 1 under tekniska basåret, som jag förstått det då så behöver jag förlänga basåret och läsa efter sommaren? Stämmer det?

    • Julia : Läser du basåret på universitetet? eller på komvux?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna!
    Av din fråga framgår tyvärr inte var du läser basåret? Läser du på universitetet eller på komvux, eller kanske på en folkhögskola? Basåren finns i olika skolformer.
    Oavsett var du läser basåret, prata med studievägledare på din "skola".
    Jag tänker också på att även fysik2 borde ingå i det tekniska basåret; och kurser inom ämnet fysik bygger direkt på varandra. Så, om du inte klarar fysik1, så klarar du troligtvis inte fysik2 heller. Kanske är det tekniska basåret fel utbildning för dig? Kanske behöver du tänka om och ändra inriktning på dina studier, så att du slipper läsa fysik? - det är givetvis du själv som bestämmer vad du vill läsa och vilket yrke du vill satsa på.
    Undrar också om du tar studiemedel för dina studier på basåret? Om den studerande inte får tillräckligt antal godkända poäng under tiden hen läser med studiemedel, får hen avslag på ansökan om studiemedel nästa gång hen söker studiestöd hos CSN.