elin.olsson

    Hej! Jag har en fråga om vad som händer om man har en skola med NIU som första val men kommer inte in på NIU. Måste man gå på den skola ändå om man kommer in på programmet? Eller kommer man in på sitt andra val? För att jag vill inte gå på skolan om jag inte kommer in på NIU men jag är inte säkert om jag kommer in på NIU.

    Tack så mycket.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,
    eftersom antagning till NIU och till gymnasieprogram görs separat är min gissning att du blir Antagen till skolan (programmet och inriktningen som du sökte till) om ditt meritvärde/betygspoängen räcker, även om du inte blir antagen till NIU, men det är gymnasieantagningen som kan ge dig ett 100%-rätt svar för att det är de som jobbar med administration kring antagning till gymnasiet. Här får du kontaktuppgifter till Gymnasieantagningen i Malmö: Epost: [email protected] Tel: 040-34 33 90 - ställ din fråga till personal på gymnasieantagningskansliet.

    • elin.olsson : Tack så mycket!
    • Julia :

      Jag undrar om du kan få svar om NIU-platsen innan sista dag i Omvalet och skulle det bli så att du inte kommer in på NIU kan du i så fall välja om (ändra i din gymnasieansökan) och sätta som högsta alternativ en annan utbildning (den du önskar gå på). Det bästa är om du kan göra det senast sista dag i omvalsperioden. Att ändra i sin gymnasieansökan efter sista dagen i omvalet kan medföra negativa påföljder och bl.a leda till att man ej får någon gymnasieplats, över huvudet taget. Enligt info på gymnasieantagningen-malmö blir sista dag i omvalet - i Malmö - den 15 maj 2022.