Cardo
    Hej måste jag skicka kvittensen till gyantagningen efter jag har gjort mina val?vad händer i fall jag inte skickar kvittensen till dem
    • Mikael : Vi fick svar från gyantagningen: det är lugnt - du bör skicka in kvittens men det kan vänta tills du är hemma i Sverige igen. Klistrar in hela deras svar i ett utökar svar nu. Se nedan.

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    I vilken kommun bor du? Det är olika i olika delar av landet.
    Mvh
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    Skicka E-post till ditt Antagningskansli, här är adressen:
    [email protected]

    Uppge ditt fullständiga personnummer i ditt mail till Antagnignskansliet och förklara kort vad som hände och be att de svarar på ditt mail snarast för att du är orolig.

    Samtidigt som du skickar epost till Antagningskansliet, maila även till SYV på din skola och även till din klasslärare/mentor och kanske även till rektor på din skola - för säkerhetsskull. Det är ju en mycket viktigt sak - val till gymnasiet.

    Jag kan inte lova det att det är OK & att det ordnar sig för att man bör skicka kvittens ju. Exakt vad som händer när man inte gör det, kan det vara olika, beroende på kringliggande omständigheter. I "värsta fall" får du skicka den direkt när du är tillbaka i Sverige igen.

    Bästa hälsningar
    Milla
    • : Stockholm
    • Milla : Jag kommer att läsa på Stockholms kanslis hemsida och även skicka frågan till en kollega i Stockholm men undrar nu: finns det någon speciell anledning varför du inte vill eller skicka den där kvittensen? Då är det ju helt lugnt sen. :)
    • : det är inte så att jag inte vill skicka den. Grejen är att jag är i thailand just nu och kommer tillbaka om två veckor. och jag glömde skicka den innan jag åkte
    • Milla : Kan du maila till SYV och klasslärare på din skola och be dem om hjälp? Det vore det bästa. De kan ditt personnummer och kan kontakta Antagningskansliet och förklara vad som hände. Det är det bästa rådet jag kan ge dig.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Cardo!
    gymnasieantagningen i Stockholms län inte har någon telefontid på fredagar. Tel.tid är kl.9 - 11 måndag-torsdag. Det finns, alltså, ingen möjlighet att prata med dem i telefon innan tidigast på måndag kl.9.00. Skicka epost, glöm inte att uppge ditt personnummer (10 siffror).

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej på dig!

    Vi fick svar via epost från Gyantagningen.se nyss och här nedan kan du se hela svaret:

    "Hej!

    Eleven kan skicka kvittensen när hen kommer hem.

    Kvittensen ska in för att ansökan ska bedömas som giltig. Den används främst om det uppstår överklaganden.

    Med vänliga hälsningar

    Handläggare
    Gymnasieantagningen Stockholms län
    www.gyantagningen.se

    Telefon: 08-580 08 000 (mån-tors kl. 9-11)
    Fax: 08-580 08 008
    Besöksadress: Fatburen, Södermalmsallén 36, trapphus B plan 5
    Postadress: Gymnasieantagningen Stockholms län
    Box 4404, 102 68 Stockholm"

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    Hej igen! Nu kom det ännu ett svar från en annan handläggare på Gyantagningen.se
    som bekräftar att det inte är bråttom men att du bör skicka in kvittens så fort du kan.

    Här nere kan du läsa det svaret i sin helhet:
    " Hej!

    Det är inga problem att skriva ut och skicka in kvittensen till oss några veckor efter ansökningsperioden (18maj). Så eleven kan göra det när han kommer hem. Det påverkar inte ansökan negativt.

    Elevens val gäller även om kvittensen inte är inskickad. Den är till för att dels ska eleven skriva under sin ansökan. Sedan om eleven skulle vilja överklaga mottagande till gymnasieskolan så kräver Överklagandenämnden original kvittensen för att pröva fallet.

    Med vänlig hälsning

    Handläggare
    Gymnasieantagningen Stockholms län
    Internet: www.gyantagningen.se

    Telefon: 08-5800 8000
    Fax: 08-5800 8008
    Besöksadress: Fatburen, Södermalmsallén 36,
    trapphus B, plan 5
    Postadress: Gymnasieantagningen Stockholms län
    Box 4404, 102 68 Stockholm "