Gladys

    Vad kan man bli av att studera integrations och mångfaldstudier på universitetet. Vad är skillnaden mellan mångfaldstudier och integrations och mångfaldstudier.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det finns ett antal yrken inom vilka man i Sverige kan få jobb med vilken tidigare akademisk utbildning som helst (oftast krävs det 3 års studier på heltid på högskolenivå) och här är listan (inte fullständig lista) på några av de yrken:
    Arbetsförmedlare
    Civilutredare hos Polisen
    Studiestödsutredare hos CSN
    Utbildningsadministratör (de jobben kan man ibland få även utan högskoleutbildning, beror på var och vilka arbetsuppgifter som ingår)
    Utredare på myndigheter, t.ex på FK och inom kommuner och regioner.

    Om du däremot är intresserad av vad man just efter integrations- och/eller mångaldsstudier kan arbeta med, så är det nog i första hand inom följande yrken: Etableringslots, Integrationspedagog, Integrationssamordnare, Integrationsvägledare, Samhällsvägledare, Mångfaldskoordinator eller utredare inom frågor om integration och mångfald.

    Hej igen, fick nu svar från en sakkunnig, var god läs nedan:

    Den stora skillnaden är att endast första året inom Integrations & mångfaldsstudier handlar om det som titeln anger. De övriga 2 åren väljer man ett ”traditionellt” ämne och fördjupar sig i t ex statsvetenskap.

    Inom Mångfaldsstudier i Malmö handlar alla tre åren om mångfald, ledarskap och organisation. Examen blir inom Internationell migration och etniska relationer med inriktning mångfald.

    De vanliga områden som studenterna arbetar inom efter studierna är offentlig förvaltning, föreningar, i vissa områden inom privat sektor (en del arbetar med mångfaldsfrågor inom IKEA) samt i några fall som konsulter.

    Med vänlig hälsning