Leia
    Måste mina föräldrar godkänna att jag ska 'flytta hemifrån' eller kan man 'bli ''myndig'' tidigare'? Och om man ska läsa i ett annat land vad behövs för att kunna ta sig dit, tänkte att jag kunde/skulle bo på internat om jag ska läsa i Stockholm och jag behöver mer information om jag ska läsa i London!
    Vill gärna ha svar så fort som möjligt.
    Kan man ens bli myndig tidigare? För jag känner att jag vill kunna klara mig själv och inte bo hemma tills jag är 18 och kunna göra saker utan föräldrarnas åsikt om allting. Så går det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, Leia!
    Du är inte ensam i att vilja bli "myndig tidigare" och inte behöva vänta tills du är 18 år. De frågor får vi på Fråga SYV ibland. Men tyvärr har vi inte lyckats hitta någon möjlighet att bli myndig i förväg och måste därför svara att dina vårdnadshavare bestämmer vad du ska bo och var du ska studera - fram till den dagen du fyller 18 år.
    Utan dina vårdnadshavares samtycke kan inte någon skola ta in dig som studerande.
    Du kan inte heller få någon bostad (även om du skulle kunna betala hyra för den).
    Den ekonomiska delen spelar ganska stor roll. Att bo på Internat eller hyra bostad under studietiden blir aldrig gratis och bidrag man kan få täcker inte upp till 100 %. Det är någon som måste "skjuta in" pengar varje månad för alla nödvändiga omkostnader i samband med dina studier och det är du själv (genom extrajobb) eller dina föräldrar som får göra det.

    Jag vet inte vad som har hänt och varför du känner så som du gör. Det som skrivs här på sidan är "allmän handling" och därför rekommenderar vi inte att man berättar "hemlisar" för oss på Fråga SYV. Vi rekommenderar att man bokar tid hos kurator på sin skola. Även skolsköterska och skolpsykolog kan vara mycket bra att prata med. Din klasslärare/mentor kan också ge dig bra stöd.

    Prata med dina föräldrar också - är mitt råd till dig. Ni kan tillsammans komma fram till att det kanske är bra om du kan söka till en skola som ligger längre bort och som erbjuder Internatboende. Du och dina föräldrar kan då få lite avstånd er emellan och få lite perspektiv "utifrån".

    Dina föräldrar vill ditt bästa! Det är jag helt övertygad om. Men i din ålder kan det ibland kännas så här: att de vill bara kontrollera dig och förbjuda "för att det är roligt att förbjuda", typ så... kanske. Men i de allra flesta fallen förbjuder och kontrollerar föräldrarna för att de är rädda om dig. De vill att det ska gå bra för dig. De är beredda att offra mycket för att du ska ha ett bra liv: få utbildning och bra grund att så på, att du behåller din hälsa - både den fysiska och den mentala hälsan.

    Som sagt, känner vi inte till ngt sätt att bli myndig i förtid.
    Vi råder dig prata med kurator och annan personal på skolan.
    Du får hemskt gärna visa mitt svar till dina föräldrar, som själva också är välkomna att ställa frågor till oss.

    Önskar dig det bästa och har en stor förhoppning om att din situation löser sig till det bästa inom mycket snar framtid!
    Lycka till!
    ANNA