Damla98
    Hej, jag undrar vad man lär sig och gör om man väljer internationell ekonomi som sitt individuella val. Jag har bestämt mig för att välja inriktningen beteendevetenskap, men jag undrar om inriktningen passar med mitt individuella val. Vad är det jag kan bli i framtiden om jag väljer dessa? Jag vet fortfarande inte vad jag vill bli, det är helt tomt i huvudet. Jag är mellan internationell ekonomi och privatjuridik, vet inte vilken jag ska välja. Men jag vet att jag vill studera efter gymnasiet och gå på universitetet i Lund. Jag undrar vad det är man kan bli inom beteendevetenskap och vad jag har för nytta av med antingen privatjuridik eller internationell ekonomi? Hur hänger beteende och internationell ekonomi eller privatjuridik ihop? Vad kan man bli?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    Privat juridik och Internationell ekonomi är kurser á 100 poäng, som man läser på heltid under 5 veckor (om man skulle läsa på komvux till exempel). Det är alltså små kurser som utgör en 25-te del av din gymnasieutbildning.
    Det spelar i princip ingen roll vilken av dem du väljer - inte för din framtid i alla fall. De kurserna är inte behörighetsgivande och du kommer att ha exakt samma möjlighet att komma in på eftergymnasiala utbildningar, oavsett vilken av de kurser som du väljer.
    Det kan man jämföra med gympalektion: om du hoppar längdhopp eller klättrar upp på ett rep - så tränar du lite olika muskler men du blir inte en proffs längdhoppare eller klättrare på det. Det är bara ngt. att "testa", "prova på"... smakprov, liksom.
    Jag tänker så här: i fall du är sugen på att "smaka" på hur finansystemet funkar mellan olika länder - välj Internationell ekonomi; och om du är mer sugen på att "testa lite" hur man skall tänka kring juridiska /rättsliga/ frågor som privatperson - välj Privatjuridik.
    Om du är lika sugen på båda dem, låt slumpen avgöra ... eller be om att få läsa en utökad kurs (läsa båda dem, alltså) - kanske en av dem under åk3 i så fall - för att de går nog samtidigt, kan jag tänka mig.

    Det är en mängd olika eftergymnasiala utbildning som man kan söka efter SA, oavsett inriktning. Inriktning på SA spelar väldigt liten roll för möjlighet att söka vidare. Det är väldigt-väldigt sällan som man är beroende av inriktning på SA. Exempel: om man vill söka till lärare i Samhällskunskap och Historia - då bör man läsa "samhällsvetenskap" på SA, fast även här kan man läsa till de kurserna på komvux efter gymnasiet på en termin och bli lika behörig.

    Du kan bli väldigt många olika "saker" dvs yrken efter SA och detta, oavsett inriktning.
    Det viktigaste är att du får godkända betyg i minst 90 % av gymnasiala poäng. Under resans gång kommer du på vad som du vill och vad som blir möjligt för just dig.
    Önskar dig stort Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare