Hanna
    Hej! Jag går sista året i gymnasiet och vill helst börja plugga direkt. Jag har sökt runt lite på olika utbildningar och fastnat för kriminologprogrammet. Jag vill dock kunna ha möjligheten till att kunna jobba som kriminolog utomlands och undrar om man kan läsa internationell kriminologi eller om det vanliga kriminologprogrammet redan har den behörigheten. Om inte, kan man jobba internationellt om man läser ett masterprogram i kriminologi efter att ha tagit kandidatexamen?

    Dessutom undrar jag om polisutbildningen gör någon nytta till detta, även om man helst vill jobba utomlands?

    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    jag hittade >> på högskolornas gemensam hemsida www.studera.nu några kurser och 2 masterprogram i kriminologi med Undervisningsspråk Engelska. Du får gärna vända dig till studievägledare på de utbildningar och även på andra utbildningar som har ngt. med "kriminologi" att göra - och fråga om de har ngt. att säga som svar på din fråga.

    Det dröjer några år tills det för din del blir aktuellt att jobba med kriminologiska frågor i Sverige eller utomlands. Reglerna och förhållandena kan ändras. Ex. nu ska Storbrittanien dra sig ur EU; andra länder anssluter sig till EU. Det sker ständiga förändringar i vilka samarbeten som införs och vad som händer, för övrigt.

    Vill man bo och jobba /permanent/ utomlands, rekommenderar vi att fundera över att även gå sin eftergymnasiala utbildning utomlands; därför att det är många ggr mycket lättare att få jobb i samma länd där man går sin utbildning.

    Men om du vill ha din "bas" i Sverige och åka på uppdrag utomlands; eller samarbeta med personer som inom kriminologi jobbar utomlands, men att du jobbar från Sverige - då kan det gå att genom svensk utbildning i kriminologi uppnå det. Men utbildningsutbud förändras. Vilka masterprogram kommer att erbjudas om 3 år, vet vi inte idag.
    Sedan kan även andra saker spela roll, ex. om du kan flera olika främmnade språk; och mycket annat som också kan spela roll.
    Är du intresserad av kriminologi - sök både till flera olika kandidatprogram i kriminologi och även till polisutbildningen; sedan om du blir antagen till båda - kan du välja sen.
    Poliser samarbetar också interantionellt men vilka samarbeten som finns vid varje given tidpunkt och vem som får delta - varierar. Även "tur" - att man finns på rätt plats vid rätt tidpunkt, spelar roll.

    Du får gärna höra av dig till polisen och till kriminologiutbildningar och ställa din fråga. Hör sedan av dig och berätta vad du får för svar.

    Bästa hälsningar

    ANNA