Matilda
    Hej!
    Jag skulle jättegärna vilja plugga utomlands på en internationell skola men fortfarande kunna få tillgång till svenska universitet om jag skulle vilja plugga vidare i Sverige och jag vet att programmet international baccalaureate programmet finns men jag tror att det programmet hade varit lite för tufft för mig och jag undrar om det finns några fler internationella program man kan gå utomlands som accepteras i Sverige och som motsvarar en svensk gymnasium utbildning och som inte kräver lika mycket som IB?

    Jag och mina föräldrar är överens om att jag vill studera utomlands och de är positiva till det, men jag funderar om det bara finns international baccalaureate programmet eller om det finns något mer program som är liknande?
    • Mikael :

      På vilka språk kan du delta i undervisningen? Och varför vill du läsa just utomlands? I vilka länder vill du läsa och varför i just de länderna?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda!
    Du får gärna kika på svenska gymnasieskolorna utomlands, det finns endast några få: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?utomlands
    Det finns många fördelar i att läsa på en SVENSK gymnasieskola utomlands, jämfört med andra skolor - bl.a kan du få reducering av terminsavgifter (eller kanske slippa betala terminsavgifter helt - här beror det på om din kommun skickar med din "skolpeng" till utlandet eller inte).

    ***
    Kika också på info på gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa - om att läsa ett år i Europa, t.ex mellan årskurs 1 och 2 eller 2 och 3 på gymnasieskolan. Då läser man en svensk gymnasial utbildning men åker ut ett år för att läsa utomlands, och fortsätter sedan sin svenska utbildningen när man är tillbaka från utlandet.
    Du kan också kika på uwc.se/sa-soker-du (här är det endast cirka 10 elever om året som väljs ut och man ska då vara studerande på en svensk gymnasieskola år1 eller år2 när man ansöker).

    Helt på egen hand...
    Det är inte förbjudet att ordna sina gymnasiestudier utomlands helt på egen hand.
    Men det finns rätt mycket man ska tänka på: har din familj råd med terminsavgifterna och boendet för dig utomlands? Visum?
    Försäkringar? Var ska du bo? Vad händer om du "fastnar" på vägen ut ur Sverige eller på vängen hem till Sverige t.ex pga Covid-19? Vem ska vara din "vårdnadshavare" i det landet där du läser (det kan ju hända ngt. och vem ska då ta hand om dig, när dina föräldrar är långt bort i Sverige)?
    Det finns exempel på att eleverna läser på en gymnasieskola (nationell skola i det landet de läser) och vill sedan söka till svenska högskoleutbildningar. De skickar sina utländska gymnasiebetyg till UHR för bedöming och får svar vad de behöver komplettera med. Ofta är det endast med svenska som man behöver komplettera. Gymnasiala kurser i svenska, Svenska 1,2och3 kan man på komvux läsa på heltid på 15 veckor.
    Om du läser hela din gymnasial utbildning på en gymnasieskola utomlands, som inte är en svensk skola - då kommer du, alltså, behöva komplettera med kurser i svenska, om du vill sedan komma på svenska högskole-universitetsutbildningar som har undervisningsspråk svenska (finns annars många svenska universitetsutb.med undervisningsspråk Engelska eller ngt annat språk).
    Du får gärna kika på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/gymnasiestudier-utanfor-sverige. Studiehjälpen från CSN (om du kvalificerar dig för den) hjälper till något, men det blir ändå rätt så dyrt att läsa utomlands.