Johanna

    Hej! Jag undrar vilka yrken som ger möjlighet till jobb utomlands (vill kunna arbeta i de flesta länder, bland annat är Irland ett land jag verkligen önskar jobba i), finns det någon sida med en lista på sådana yrken/internationella yrken? Jag har funderat på engelsklärare, men då kommer jag nog inte kunna konkurrera med de som har engelska som modersmål i engelsktalande länder. Har även funderat på översättare (engelska-svenska) men vet inte om det är svårt att få jobb som det eller inte? Jag har sett att IT och buissness yrken är behövda men är bra på varken IT eller ekonomi... Känner mig väldigt vilsen just nu, vet att jag vill studera något som kan leda till jobb utomlands men jag vet verkligen inte vad jag vill jobba med, skulle vara väldigt tacksam för idéer, tips och råd? Tack på förhand! Mvh Johanna Hultgren

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna, du ställer en intressant och viktig fråga men som samtidigt är mycket svår att besvara för oss, som är "allmänna studie- och yrkesvägledare med kompetens om de "svenska yrken" och arbetsmarknaden i Sverige"; FRåGA SYV har inte egna experter på studier eller yrken utomlands, tyvärr. Men kika gärna på framtid.se/yrke/globetrotter och i den presentationer nämns yrken som Reseledare, Utrikeskorrespondent, Pressfotograf, Forskare, Journalist, Kulturkritiker, Modedesigner och Etnograf som yrken inom vilka man kan resa mycket och/eller jobba i olika länder. Men det finns givetvis många fler yrken som man jobba med i olika länder!

    Om du vill bo och jobba på Irland, rekommenderar jag att du, förutom engelska, försöker lära dig även iriska språket*.
    Se om du kan samråda med Eures-rådgivare, experter på arbetsmarknaden på Irland om vilka yrken som är mest "gångbara" på Irland. E-post: [email protected]

    Du får också testa kontakta ambassaden,Embassy of Ireland, webbplats dfa.ie och Email: [email protected] och fråga om de har ngn expert på arbetsmarknaden på Irland som de kan hänvisa till och/eller ge dig tips på webbplatserna där du kan hitta aktuell information.
    _______
    *Iriska (Gaeilge) är ett keltiskt språk i den gäliska gruppen som talas på Irland & Nordirland. Språket är sedan året 1921 officiellt språk på Irland och undervisas i alla skolor.

    Vidare vill jag råda dig att du "rustar upp dig" med t.ex körkortet och med så bra kunskaper i engelska som möjligt. Att kunna köra bil och prata och skriva mycket bra på engelska är stora fördelar i många olika situationer, både i Sverige och utomlands.

    Du får gärna kika på många olika yrken på www.framtid.se där övar 2.ooo yrken finns beskrivna. I första hand beskriver www.framtid.se yrken som finns i Sverige men de flesta av de finns även utomlands, men vi kan tyvärr inte ge säkra uppgifter om vilken utbildning krävs för att utöva de yrken utomlands eller om hur arbetsmarknaden för de yrken kommer se ut om några år.

    Titta gärna på utbildningar inom olika skolformer, bland annat inom yrkeshögskola. utbud finns på www.yhguiden.se Efter en yh-utbildning brukar man kunna få Europass, som beskriver vilken kompetens man har och som är gångbart inom EU. Kort sammanfattande info om Europass finns på yhguiden.se/europass
    Nedan, några exempel på yh-utbildningar:
    gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    nackademin/digital-marketing-growth-manager
    hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör