Carin
    Vi söker en internationell gymnasieskola i Stockholm där inriktning på språk/ekonomi och juridik finns och behöver också veta antagningkrav.
    • Anna : Undrar om du känner dig nöjd med ett svar som du fick från oss på Fråga SYV? Du får gärna återkomma om något fortfarande är oklart, så ska vi försöka hjälpa dig mer!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Carin!

    IB programmet är ett internationell program, jag tycker du kan titta på beskrivningen av det och jag hoppas det är det ni söker. Här kan du/ni läsa om IB: http://www.gymnasieguiden.se/program/IB
    Det är en utbildning som ges på samma sätt i ett stort antal länder.
    Det finns 7 skolor i Stockholms län som erbjuder IB och du kan se de alla på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=17&orientation=&vocation=&variant=&county=Stockholms+län&order=school
    Undervisning på IB är på engelska.

    Om ni söker någonting annat, med t.ex. undervisningsspråk svenska, så kan ni titta på den här skolan, som borde uppfylla de kriterier som du anger i din fråga: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/internationella-engelska-gymnasiet-sodermalm-iegs

    Om du återkommer och berättar lite mer om vilken/vilka skolor du söker - kan jag försöka hjälpa dig mer.
    Annars så finns presentationer av alla gymnasieskolor i Sverige på www.gymnasieguiden.se - och där kan man sortera på program och inriktning, på län och kommun och söka på olika ord, t.ex. "Internationell" - så får man fram skolornas presentationer, där även kontaktuppgifter till skolorna finns.

    Bästa hälsningar
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej!
    • : Beklagar det sena svaret, men har inte hunnit med. jag är jättetacksam för den fina informationen!! Min dotter känner sig nu tämligen säker på att hon vill studera på Engelska skolan vid Skanstull i Stockholm. Nya frågor som då dyker upp är antagningspoäng och om skolan hjälper till med boende? Många elever kommer ju utifrån, både från andra orter i Sverige och andra länder.
    • : Om man vill besöka skolan, är det endast Öppet Hus som då gäller? Vänligen Carin
    • Milla : Bra att din dotter är nu tämligen säker på vilken skola hon vill läsa på! :) På Öppet hus är alla alltid välkomna men kan man inte komma då, kontaktar man skolan och oftast går det att få tid för Studiebesök eller t o m boka "skugga en elev" en halv eller en hel skoldag (gå på skolan "som om man var elev där" och testa). Mycket bra att läsa på skolans hemsida och hittar man inte info där som man efterfrågar, kontaktar man skolan och ställer sina frågor. Antagningspoängen som kommer att uppstå vid nästa antagningen är det ännu ingen som kan uppge. Det är känt hur det var förr men ej hur det blir framöver. Det eleven bör göra är att kämpa för att få så höga betyg i åk9 som möjligt. Betyg i Moderna språk från grundskolan ger extra poäng och är därför mycket värdefull (just Moderna språk är "det 17-de ämnet" som får räknas med, inget annat ämne). Ang. boende: råder er att lusläsa på skolans egen hemsida och om det inte står ngt. om boende, ställ frågan till skolans personal. Inte fel att även leta lösning på boendefrågan på egen hand för att den lösningen som skolan ev. erbjuder kanske inte helt och hållet passar och då är det bra med ett eget boendealternativ.
    Läs alla kommentarer