Lisa
    Hej!!

    Jag undrar hur man blir SYV och vilken linje man bör söka, behöver man gå högskolan? Och vilken gymnasielinje är mest lämpad för de jobbet? Är det ett roligt jobb? Gillar verkligen att hjälpa andra och har alltid varit skolintresserad.

    Detta är inget jag vill men är nyfiken med de här med internatskola. Vet att kungen gick på lundsberg. Hur söker man dit egentligen? Rätt nyfiken , skulle aldrig falla mig in att söka men vet en kompis som är intresserad, hon har a i alla ämnen och tror hon kan klara det. Kostar det där? Hur är det där? Ren nyfikenhet!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Lisa! Vad roligt att du är intresserad av MITT JOBB & MIN UTBILDNING!:-) *L*
    Jag berättar gärna om det!
    Utbildning till Studie-&yrkesvägledare är 3 år på högskola/universitet och finns i Stockholm, Malmö & Umeå. Att uppnå behörighet till Studie- & yrkesvägledarprogrammet är ganska lätt, det är Grundläggande behörighet + godkänt betyg i Samhällskunskap 1b (eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2).
    Om man går ett valfritt högskoleförberedande program, behöver man inte lägga till några kurser - både grundläggande behörighet och Samhällskunskap 1b ingår.
    Om man går ett yrkesprogram - bör man läsa kurserna för grundläggande behörighet /svenska/svenska som andra språk 2 och 3 samt engelska 6/ och även välja Samhällskunskap 1a2, 50 poäng - inom programfördjupningen eller inom individuellt val.
    På så sätt kan man uppnå behörighet till SYVutbildningen på alla gymnasieprogram.
    Personligen tycker jag att Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktning Beteendevetenskap - passar bäst.
    ***
    Din andra fråga: om internatskolan. Se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/lundsbergs-skola
    och angående kostnader hänvisar jag till skolan direkt, så att svaret blir 100 % rätt. Man har möjlighet att besöka skolan en dag eller kanske provbo några dagar. Vill man provbo så bor man på ett av skolans elevhem hos en jämnårig kamrat, följer med till skolan och deltar i undervisningen - för att känna på hur det är att bo och leva på en internatskola.
    Dessa besök är kostnadsfria.
    Om du vill boka in dig på ett provboende eller ett besök på skolan ska du kontakta:
    Björn Söderman tel. 070-573 02 73 eller [email protected]. Mitt råd är att maila till Björn även en fråga om kostnader i samband med studier på skolan. Det är bäst att få svar från skolan direkt - så att det blir helt rätt och riktigt, utan några missförstånd.
    Återkom gärna om du vill veta något mer i frågan om gymnasieval eller något annat som har med studier eller söka-jobb att göra!
    Bästa hälsningar och stort Lycka till!
    Julia SYV