Timuchin
    Hej syv!

    Jag är intresserad av att bli vapen designer och undrar vad man ska plugga för att kunna bli det. Vad är det för universitet man ska välja? och vad är de för ämnen som behövs?

    Just nu så går jag i Estetiska programmet år 3

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det låter som att du ska söka dig till en teknisk högskola där du kan läsa till t.ex. Civilingenjör, kanske maskinteknik eller design och produktframtagning - vapen är ju en teknisk produkt. Här kan du kika lite på utbildningarna på KTH i Stockholm http://www.kth.se/utbildning/program/civilingenjor .

    Försvarshögskolan har även kurser i militärteknik som kanske kan vara intressant. http://www.fhs.se/sv/utbildning/kurser/militarteknik/

    Eftersom du går Estetiska programmet så har du inte alla de behörighetskurser till en Civilingenjörsutbildning. Men har du eller kan läsa Matte 2b sista året så kan du söka ett Tekniskt basår på en teknisk högskola efter gymnasiet och läsa in de kurser du behöver. /Lena, Syv
    Hejsan, dessvärre så ligger Matte 2b som ett krav på Tekniskt basår. /Lena, Syv
    • : Tack för svaret! tanken är att jag ska läsa tekniskt basår men jag har inte läst Matte 2b (har lästa matte 1b) och undrar om jag fortfarande kan komma in på tekniskt basår?