Per
    Jag gick el-och energi på gymnasiet och gick ut med 11,80 i merit, allt godkänt men trots det inte tillräckligt bra, då jag insett att jag vill plugga till psykolog.

    Under gymnasietiden valde jag till högskolebehörighet (dvs svenska, engelska, matte2a). Detta blir ändå inte lätt har jag förstått. Går det att komplettera med ett basår så att meriten blir högre?

    Hur stor är chansen att endast komma in på högskole prov? Jag har dålig koll. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Per,
    studier på högskolenivå, även om det är basår, påverkar inte meritvärdet.
    Har man resultat från högskoleprovet, prövas man i HP-urvalet; om man kommer in eller inte beror på hur högt resultat på HP man fick.
    Ännu ett alternativ är att söka till folkhögskolornas allmänna kurser: med omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola söker man i BF-urvalet. Med högt omdöme (det högsta möjliga är 4.0) har man chansen att komma in på psykologprogrammet i BF-urvalet.

    Se också på utbildningarnas egna sidor eller fråga studievägledare på institutionerna där psykologprogrammet ges om de kommer ha AU, alternativt urval. Info om AU kan du läsa bl.a på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola