stefan
    Hej och tack för bra svar Mikael. Kan man enbart välja im program om man vill?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Stefan!

    Om man enbart har IM i sitt gymnasieval och får tillräckligt många godkända betyg från vårterminen i åk9 och med det blir behörig till Nationella program, som t.ex. till Bygg/Anläggningsprogrammet, Industritekniska programmet mm. - då är man i så fall OBEHÖRIG till alla IM program och man blir i så fall inte antagen till någon skola och står utan plats till hösten. Man får, alltså, inte gå på IM om man är behörig till ett nationellt gymnasieprogram.

    Om det är 100 % klart att eleven inte blir behörig till nationella gymnasieprogram, kan man välja alla sina alternativ inom IM.
    Men om någon (även liten) chans finns att eleven får godkända betyg i den omfattningen att de räcker till att bli behörig till "vanliga" program - är det bra att ta in minst ett alternativ i gymnasieval som inkluderar ett nationellt program (inte IM, alltså).

    Att man har alternativ i sitt gymnasieval, till vilka man är (eller blir) obehörig - påverkar inte chanserna att komma in på andra alternativ och man kan ha väldigt många alternativ, därför kan man gott och väl ta med både IM och nationella program in i sitt gymnasieval. Detta för att inte riskera stå utan gymnasieplats till hösten.

    Om vad som händer om eleven, som vill gå på gymnasiet, inte får någon utbildningsplats, finns info här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/gymnasievalet-till-dig-som-aer-foeraelder

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : tack för jättebra svar
    • Anna : Vi är glada om våra svar blir till hjälp! Du får gärna tipsa dina bekanta om Fråga SYV för att vi vill hjälpa fler!