stefan
    Hej!
    Är tempot på yrkesintroduktion lika högt som på en pro plats? Största fördelarna med yrkesintroduktion? Hur fungerar rangordning på det man väljer i enkla ordalag? Kan man välja im program först efter att man fått reda på att man inte kommet in på ordinarie gymnasieval?
    • : Går du vo
    • : Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Stefan!

    Det är helt OK att blanda alternativen "Nationella gymnasieprogram" och IM - men man bör prioritera "inom varje kategori", dvs av de nationella programmen sätter man högst det alternativet som man helst vill komma in på
    och inom IM (PRO och Yrkesintro) sätter man högst det dit man vill komma in på helst för att ansökan till gymnasiet behandlas uppifrån:
    Alternativ 1 - kommer man in på den, tas alla andra alternativen bort;
    Om man är BEHÖRIG till Nationella gymnasieprogram, är man Obehörig till IM
    och tvärtom:
    om man är Obehörig till Nationella program, är man BEHÖRIG till IM.

    Största fördelen med yrkesintroduktion är att det är små klasser, många lärare som tar hand om färre elever och utbildning individuellanpassas till elevens behov.

    Tempot på PRO är detsamma som på ett Nationellt dvs "vanligt" gymnasieprogram. Tempot på yrkesintroduktion bör anpassas utifrån varje elevs behov.

    Med vänlig hälsning
    Mikael