halaa
    Hej,
    jag tänkte läsa kursen introduktion till matematik på sommaren en kurs i kth 5 hp och en i göteborg distans 7,5 hp tillsammas för att samla hp kommer både dessa poäng att räknas om jag blir godkänd på kurserna? eller efterosm de är typ samma kurs så kommer den ena inte beräknas?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Halaa!

    vad samlar du högskolepoäng för? de två kurser - väldigt små kurser - skulle tillsammans ge 12,5 högskolepoäng.

    På en termin på högskolenivå läser man i normal studietakt 30 högskolepoäng. Dina 2 kurser skulle ge ca 40% av heltidsstudier under en termin. Den studietakt ger inte ens rätt till studiemedel för att det är för låg studietakt.

    Som sagt, undrar jag - Vad "samlar" du poängen för? För att det ska se bra ut i din CV när du söker jobb? Eller till en kommande Kandidatexamen? Introduktionskurser kommer troligtvis inte godkännas för att ingå i en kandidatexamen.

    Eller vill du ha studiemedel under din studietid? Det är mycket ovanligt att man läser "typ samma kurs" två ggr samtidigt, därför kan det vara så att det inte finns några regler kring den situationen när man gör det. :)

    Bästa hälsningar

    ANNA