mell
    Hej,

    Jag har en fråga ang introduktionsprogram.
    1. Har eleven alltid rätt att söka ett introduktionsprogram och bli antagen på ett introduktionsprogram på en friskola, även om det finns i hemkommunen?
    Vem beslutar? Är det friskolan? Är det olika regler beroende på vilket introduktionsprogram?

    2. Sedan undrar jag över hur det ser ut om elev söker ett introduktionsprogram kombinerat med idrottsutbildning med "riksintag" i en annan kommun? Även där möjligheten att bli antagen?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    IM omfattas inte om samma regler som de nationella programmen . Hemkommunen kan sluta avtal med olika skolor eller erbjuda IM i sin egen kommun. Eleven kan inte fritt välja utan endast inom de alternativ som hemkommunen erbjuder.

    RIG erbjuds som regel inte på IM.

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Elever rätt tyvärr inte rätt att bli antagen på ett introduktionsprogram på en friskola, och speciellt om det finns i hemkommunen... men hemkommunen kan godkänna ansökan (här handlar det om Betalning - att hemkommunen genom att godkänna ansökan förbinder sig att betala för utbildningsplatsen därför godkänns det sällan).
    Vem beslutar?- frågar du.
    Det är utbildningsförvaltningen i hemkommunen som beslutar.

    Friskolan kan besluta att Erbjuda platser på IM, men friskola kan inte tvinga kommuner att betala för de platserna... Är det olika regler beroende på vilket introduktionsprogram?- frågar du och mitt svar blir att förändringar sker... det är nu ett nytt IM som införs från 1 juli 2018 - Programinriktat val, som ersätter Preparand och PRO. I samband med den förändringen kan reglerna kring IM förändras... Tips: fråga personal på antagningskansliet och på utbildningsförvaltningen i elevens hemkommun.

    Sedan undrar du över hur det ser ut om elever söker ett introduktionsprogram kombinerat med idrottsutbildning med "riksintag" i en annan kommun... Och mitt svar blir att det brukar inte erbjudas möjlighet till att gå en idrottsutbildning (RIG eller NIU) på IM, dvs RIG och NIU finns endast för elever på de nationella programmen. Det är i alla fall det svaret vi fick när vi ställde den frågan till några olika sakkunniga.
    Vänligen
    Julia syv