Sam
    Hej jag heter Sam och är 16 år gammal. Jag har slutat nyss nian i grundskolan men problemet är att jag fick inte godkänn på några ämne. Mina lärare sa att nästa år jag måste gå i en introduktionsprogram. Vilka ämne kommer jag göra där? Hur länge måste jag stanna? Det är inte att jag vill sluta med gymnasiet direkt... NEJ, det är bara att jag skulle vilja lära mig mer om datorer. Efter introduktionsprogram jag skulle vilja välja nån data program såsom tekniska programmet eller el-programmet. Jag hoppas att du kan ge mig nån tips på hur jag kan göra.
    Tack
    Sam

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sam!

    Det finns flera olika Introduktionsprogram. Om du inte har några godkända betyg från åk9 så kan du läsa på Preparand>> , Individuellt alternativ>> eller i fall du har ett annat modersmål än svenska - på Språkintroduktionen>>

    Det är lite olika regler vad det gäller olika Introduktionsprogram, t.ex på Praparand får man läsa ett år, inte längre.

    Om du vill på sikt komma in på Teknikprogrammet, behöver du få godkända betyg i 12 grundskoleämnen, men på el- och energiprogrammet räcker det med 8 ämnen. Exakt vilka ämnen från grundksolan krävs det godkända betyg i, för att bli behörig till olika gymnasieprogram, kan du se på www.gymnasieguiden.se - och här>> är snabblänk.

    Är du intresserad av datorer, kan du också bedriva självstudier i programmering. Du kan också, när du kommer in på ett Introduktionsprogram, fråga om det skulle gå att läsa någon datakurs samtidigt som du läser grundskoleämnen för behörighet till gymnasiet.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV