Wilma
    Hej! Tack så jätte mycket för svaret jag fick om matten. Men jag har en följdfråga på svaret. Om jag inte får godkänt i matte i nian och börjar på IM kan jag fortfarande gå naturbruk i så fall? Hur funkar det liksom? Jag har trots allt bra betyg i engelska och svenska,matte är det enda jag har f i. Jag har också fått hjälp med matten i åttan men trots det så har jag fortfarande F.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej igen,
    jag förstår att du kämpar med Matten & tycker du skall fortsätta göra ditt bästa & vi får hoppas att du får godkänt betyg & skall gå på Naturbruksprogrammet.

    Men det är bra att vara förberedd på alla alternativ, därför kommer jag att förklara vad som gäller om man inte blir BEHÖRIG till gymnasiet.
    Information om alla gymnasieprogram finns här http://www.gymnasieguiden.se/program
    IM /Introduktionsprogrammet/ är ett separat program (för obehöriga till gymnasiet). Inom IM finns det flera olika inriktningar (eller alternativ). De inriktningarna som kan bli aktuella för dig - detta i fall du inte får godkänt betyg i Matte - är de tre, som jag beskrev i mitt förra svar:
    1. Preparand
    2. Yrkesintroduktion
    3. PRO /program inriktat individuellt val/

    På Preparand /där man kan läsa i högst 1 år/ läser man upp grundskoleämnena för att bli behörig till gymnasiet (det är som att gå om nian, kan man säga - men man befinner sig i gymnasielokaler och läser bara några få ämnen). Mål: att bli behörig till gymnasiet.

    På Yrkesintroduktion kan man läsa i upp till 3 år. De som under sin tid på Yrkesintro uppnår behörighet till gymnasiet - söker till ett vanligt program. De som inte uppnår behörighet till gymnasiet - lär sig yrkesämnena & söker jobb eller praktik.

    På PRO - som också ingår i Introduktionsprogrammet - läser man ihop med en gymnasieklass (men just Matte läser du separat i en liten grupp). På så sätt blir det i praktiken så som du kallar det, att man "går IM och ett vanligt program samtidigt". Man är, alltså, inskriven på Introduktionsprogrammet men går på Naturbruksprogrammet.
    ETT STORT PROBLEM HÄR är att PRO platserna är få & det kan uppstå konkurrens och det är dina poäng från de godkända kurser från nian som avgör om du kommer in.
    Ännu STÖRRE PROBLEM kan bli att det är inte alla skolor som "tar in på PRO" (som det heter...). Det gäller att hitta en skola (och helst några skolor, så att du söker till alla dem samtidigt) som både har Naturbruksprogrammet (med den inriktningen som du vill gå) samt att samma skola även "tar in på PRO". Och sedan blir det att konkurrera om en PRO plats. Det blir inte sällan så att Meritvärde på elever, som tas in på PRO är mycket högre än på dem, som är behöriga till gymnasiet.

    Exempel: för att bli behörig till Naturbruksprogrammet bör man ha godkända betyg i svenska, engelska, matte samt 5 andra valfria ämnen. En elev, som har E i alla de 8 ämnena, får Meritvärde på 80 poäng. (E betyg ger 10 poäng "gånger" 8 ämnen = 80 poäng).
    Det vill säga det är fullt möjligt att komma in på ett yrkesprogram med 80 poäng.

    PRO platserna är få. Om det t.ex. finns 5 stycken PRO platser och det är 10 elever som söker - så kan det bland de 10 eleverna finnas några som saknar ett godkänt betyg /t.ex. i matte eller engelska/ men för övrigt har 120 poäng eller t o m fler poäng. Då kommer de, som har högst antal poäng in och tar de 5 platserna. Och de övriga fem elever, som kanske har fler poäng än 90, kommer inte in. Detta trots att det i samma klass kommer att finnas elever som "bara" har 80 poäng.
    Det enda som hjälper i den situationen är om skolan kan utöka antal PRO platser, vilket de inte alltid kan.

    Tanken med PRO är att man försöker uppnå godkänt i grundskolematte & sedan i Matte 1a (första gymnasiekurs) och får Gymnasieexamen. Blir man inte godkänd i Matte, följer man undervisningen och lär sig allt som går att lära sig & får ett Studieintyg efter 3 år på gymnasiet. Man har då inte uppnått Gymnasieexamen, men kan få jobb eller söka någon utbildning där Gymnasieexamen inte krävs.

    Samma konkurrenssituation kan uppstå om Yrkesintroduktionsplatserna. Skillnaden mellan PRO och Yrkesintro- är att på Yrkesintro ingår man inte i en gymnasieklass, utan det är en separat klass för just yrkesintroduktionselever.

    Jag vet inte var i landet du bor eller vilken inriktning inom Naturbruksprogrammet du vill gå. Om du ger svar på de två frågorna, kan jag se var PRO platserna finns /på vilka skolor/.

    Du kan söka många alternativ i ditt gymnasieval och jag råder dig söka "blandat" - både alternativ för behöriga & för obehöriga, vilket förbättrar dina chanser.

    Din ansökan till gymnasiet kan, t.ex. se ut så här:
    1. Naturbruksprogrammet, skola nr.1
    2. Naturbruksprogrammet, skola nr.2
    3. IM, PRO - skola nr.1
    4. IM, PRO - skola nr.2
    5. IM, Yrkesintroduktion - skola nr.1
    6. IM, Yrkesintroduktion - skola nr.2
    7. PREPARAND
    PREPARAND alternativet kan du lägga in på slutet - detta i fall du inte kommer in på dina högre prioriterade alternativ. På Preparand kommer du under ett helt läsår läsa Matte för att söka till gymnasiet sen. Du blir då ett år äldre än dina klasskompisar. Preparand läser man oftast på en gymnasieskola i sin hemkommun. Du behöver inte vara orolig att du inte får plats på Preparand. Din hemkommun tar in dig på Preparand eller skriver in dig på IM /Individuellt alternativ - där man kombinerar studier med praktik/. Alla ungdomar upp till 20 år omfattas av kommunernas uppföljningsansvar (med andra ord, alla som vill gå på gymnasiet, får plats någonstans: behöriga får välja bland lediga platser på nationella program & obehöriga - tas in på IM).

    Det är ett komplicerat system & inte helt lätt att sätta sig in i alla regler.

    Du kommer under å k 9 få möjlighet att ha samtal med SYV på din skola.
    Om du förklarar dina önskemål, kan SYV hjälpa dig att lägga in dina sökalternativ till gymnasiet i rätt ordning.
    Du kan - med fördel - be en vårdnadshavare /t.ex. din förälder/ att vara med under samtal med SYV på skolan. Du kan be om flera samtal i fall du behöver mer hjälp inför val till gymnasiet.

    Önskar dig en fortsatt fin sommar!
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Linda SYV på Naturbruksgymnasiet Dingle
    Hej Wilma!
    Precis som Liselott skrev så krävs det att du är godkänt (har fått minst E) i Svenska/Svenska som andraspråk, Engelska, Matematik och 5 andra ämnen för att vara behörig till det nationella Naturbruksprogrammet.

    Om du uppfyller allt det förutom ett godkänt betyg i Matematik, då kan du istället söka till PRO/PRIV "Programinriktat Individuellt val".
    Utbildningen kan då ske på så sätt att du går i en klass med alla andra och läser samma kurser som dem, men istället för att läsa Matematik 1a fokuserar du på att läsa upp grundskolans-matematik. Om du klarar av att få ett godkänt betyg i den, så blir du behörig till det nationella programmet.

    Se mer på exempelvis http://www.naturbruk.nu/sv/Startsida/omnaturbruksprogrammet/introduktionsprogram/

    Lycka till med ditt val!
    Vänligen/ Linda SYV