Thea

    Hej Förra året mådde jag väldigt dåligt och kunde inte klara alla högskolepoäng så nu har CSN inte beviljat min nya ansökan på studiemedel. Men det står att de kan göra undantag om man har varit sjuk. Jag mådde så dåligt att jag aldrig sökte upp psykolog förra året men skulle csn godkänna om jag gjorde det nu eller är det "försent"?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Thea,
    jag tycker du bör träffa en psykolog (eller läkare eller kurator - eller alla tre) och förklara situationen. I sina utlåtanden kan de förhoppningsvis skriva att deras bedömning är att du kan "sjukskrivas retroaktivt"... Om de tycker att det finns "bevis" eller ngt. annat som gör att de tror på din berättelse och förstår att du mådde så dåligt att du inte orkade söka hjälp under perioden för vilken du nu behöver visa upp sjukskrivnig... typ så.
    Det är absolut värt att göra ett försök tycker jag. Och skulle du ej kunna få "sjukskrivning retroaktivt" skriv då till CSN och med egna ord förklara situationen och vi håller tummarna!
    Kan dock inte lova att det blir det beslut från CSN som du önskar få. Det är CSN´s beslut, inte ngn annans och du ber om ett Undantag. Undantag beviljas ibland, inte alltid.

    Vänligen och lycka till!
    ANNA