Milla SYV på FrågaSYV

    Det är frivilligt att läsa svenska 2&3 på el-&energiprogrammet. Om du vill får du läsa svenska 2,3 och eng 6 utanför programmets 2500 poäng men då läser du på mer än heltid och bör lägga fler än 40 timmar/ vecka på dina studier; det är bra att diskutera studieupplägg med Syv på din skola.
    Att bara ”läsa” många kurser räcker inte, utan du måste också ha en rimlig chans att klara kurserna: få godkända betyg och må ok under studietiden (ej äventyra din hälsa med överansträngning- viktigt att tänka på hälsan och även ha tid för vänner och hobby); att läsa på mer än heltid passar inte alla, så prata gärna med personal på din skola, de borde ge dig bra råd!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Omar : Kan man ta utökad kurs i andra året i gymnasiet
    • Milla : Ja, det kan man. Prata med syv på din skola.
    • Omar : Kan man ta matte 2a som u kurs
    • Omar : Kan man läsa matte 2a som utökad kurs
    • Milla : Det finns inga förbud mot att läsa matte 2a på ett yrkesprogram men möjlighet beror på om din skola kan erbjuda dig läsa den kursen; rektorn fattar beslut om eleven får läsa U-kurser i alla andra fall än kurser för grundläggande behörighet (svenska 2,3 och engelska 6).
    Läs alla kommentarer