stefan
    jag går i individuellt alternativ och jag har F i svenska och matte. Jag vill komma in på ett nationellt program. Jag var tvungen att gå individuellt alternativ och undrar om jag kan bli godkänd detta läsår om jag verkligen försöker fast jag går i individuellt alternativ eller måste jag gå 2 år??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Stefan,
    så fort du uppnår den kunskapsnivån som krävs för ett godkänt betyg i svenska och/eller matte, borde du få betyg och kan i så fall direkt efter det börja läsa gymnasiekurser. Det är individuellt upplägg på Individuellt alternativ och det är inte fastställt på förhand om det är ett år eller två år som en elev skall läsa. Målet är att du så fort som möjligt klarar av godkända betyg på grundskolenivå.
    Svenska /eller Svenska som Andra språk/ är det viktigaste ämnet. Detta på grund av att svenska är undervisningsspråk. Om du blir godkänd i svenska, men ej i Matematik, kan du nästa år söka till in på PRO /Programinriktat individuellt val/ och läsa på ett Nationellt program och läsa till extra Matematik vid sidan av.
    I fall du inte blir godkänd i svenska, är det enbart yrkesintroduktion som du blir behörig till.

    Vänligen
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare