Wilma
    Jag undrar om man vill gå IP linjen på katedralskolan i Lund, behöver man fortfarande göra ett antagningsprov i engelska och matte på engelska eller bara en vanlig intervju? Jag har dock lite problem med matten...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma; tack för din fråga.

    Exakt vilken utbildning tänker du på när du skriver "IP linjen" på Katedralskolan i Lund >>?

    IP - kan man tänka sig Industritekniska Programmet, men det programmet finns ju inte på Katedralskolan i Lund. ...

    Ang. matten
    du behöver som lägst få godkänt betyg /E/ på vårterminen i åk 9 i matematik. I annat fall blir du inte behörig till andra gymnasieprogram än IM-programmen /Introduktionsprogrammen/.

    Om det ex. IB-programmet du menar, så är det enligt info på lund.se/katedralskolan/utbildningar/IB---Diploma-programme - krävs bl.a godkända resultat på proven i engelska och matematik.

    • : Förlåt, jag råkade skriva fel, menade IB
    • Anna :

      OK, enligt info på https://www.lund.se/katedralskolan/utbildningar/IB---Diploma-programme/admission/ krävs det bl.a godkända resultat i tester/prov i engelska och matten. IB-programmet är det Internationella programmet och lyder inte under de svenska reglerna, utan det är IBO-organisationen som bestämmer över dem; enligt vad jag vet - så gör IB-gymnasieskolorna Olika... vissa har tester/prov och andra tar in endast på betyg. Och så kan också en IB-skola ändra sig och börja eller sluta införa tester (antagningsprov); proven kan också bli utformade på olika sätt, men kunskaper som testas är på åk9-grundskolenivå, dvs det som eleverna i åk9 borde ha lärt sig i skolan (det är ingen som kräver att eleverna ska kunna ngt. som är svårare än det som man "går igenom" senast i början av åk9 på grundskolan).

    • : Okej tack så mycket för svaret!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer