Sanna

    Hej. Letar efter yrkesutbildningar i Skåne/halland som INTE kräver en gymnasieexamen. Gärna inom IT eller tex ekonomi. Men tar tacksamt emot vad som annat finns. Har bara ett fåtal betyg från gymnasiet men ingen gymnasieexamen. Jag skulle hellre vilja hoppa på en yrkesutbildning direkt. När jag googlar så hittar jag bara yrkeshögskolor och då verkar det som att kravet är en färdig examen från gymnasiet. Men jag vet att det även finns utbildningar som bara kräver betyg från grundskolan. Skulle bli jättetacksam om jag kunde få en lista eller en länk till en sida där jag kan söka själv. Mvh

    • SYV-besökare : tips! kontakta, för att få hjälp att hitta rätt för dig komvux-utbildning, studievägledare Sofí - maila [email protected]

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    utbildningar som endast kräver grundskolekompetens ligger på Gymnasial nivå och för vuxna (grovt indelat - de som är 20 år eller äldre) så är det inom komvux som sådana utbildningar ges eller på folkhögskolorna och kan också finnas hos privata utbildningsanordnare (där man betalar för sin utbildning + oftast inte har rätt till studiemedel från CSN under utbildningstiden). Komvux är det i den kommunen där du är folkbokförd som du söker till. Se utbud av gymnasiala utbildningar på komvux i din kommun. Du kan t.ex göra planering tillsammans med SYV på komvux i din kommun -- mot examensbevis (Yrkesexamen) som Nätverkstekniker eller Löneadministratör eller ngt annat yrke inom vilket komvux i din kommun kan erbjuda kurser eller kurspaket -- på så sätt kan du både skaffa dig ett yrke + samtidigt också examensbevis på gymnasial nivå. Förhoppningsvis kan du efter det få jobb direkt men annars så kan du fundera på att söka till en eftergymnasiala utbildningar t.ex utbildningar inom Yrkeshögskola.
    Vad gäller folkhögskolorna, så är de inte kommunala och man kan söka till vilken folkhögskola som helst. Om studieformen Folkhögskola var god se information på framtid.se/studier/folkhogskola
    Vad gäller Yrkeshögskola så kan obehöriga antas, så du får gärna söka till Yrkeshögskola -- finns ingen garanti på att bli antagen även om man är fullt behörig men finns exempel på att obehöriga kommer in (detta på grund av att Yrkeshögskola får göra undantag och ta in obehöriga och annars göra egna bedömningar, i alla fall i vissa fall, om vem som bedöms vara behörig). Allt fler yrkeshögskoleutbildningar börjar med att erbjuda förberedande kurser (för obehöriga) för att snabbt lära ut de kunskaperna som krävs för att klara av utbildningen - så mitt råd är att du även söker till alla de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av. Men sök samtidigt även till komvux i din kommun och titta också på vad som kan finnas inom studieformen Folkhögskola.

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej,
    komvux i Perstorp svarar så här: "Vi ingår i ett kommunsamarbete som kallas ”familjen Helsingborg” vi har en gemensam hemsida:www.skanevux.se. Här kan du hitta vilka utbildningar som är sökbara. Övriga kurser som kan vara aktuella köper vi via Örkelljunga kommun och NTI-skolan".

    • Sanna : Ja jag är över 20. Vill ha en yrkesutbildningar via komvux. Men vilka i Skåne och Halland erbjuder inom IT eller ekonomi?
    • Milla :

      Du får i första hand se vad komvux i "din kommun" erbjuder. Komvux i en annan kommun kommer inte ta in dig utan att komvux i din kommun går med på att köpa utbildningsplats för dig (det kallas för "interkommunal ersättning"). Komvux i den kommunen där du är folkbokförd kan säga Nej och det hjälper inte till att överklaga, för att komvux i din kommun är inte skyldig köpa utbildning för dig på komvux i en annan kommun. Så, du måste i första hand se vad komvux i din kommun har att erbjuda. Om ingen passande utbildning finns i den kommunen där du är folkbokförd, fråga om komvux i din kommun skulle gå med på att köpa utbildning för dig på komvux i en annan kommun. Annars är det meningslöst att leta efter komvux-utbildningar (om din kommun kommer säga Nej till interkommunal ersättning).
      Om du, däremot, är beredd att flytta då är det "en annan femma". Men, oavsett, så känner jag inte till någon fullständig förteckning över alla komvux-yrkesutbildningar varken sig i Skåne eller i en annan del av Sverige. Det är tyvärr mycket möjligt att man får ta och titta på utbud av utbildningar på komvux "kommun för kommun"; titta i första hand på de kommuner dit du kan flytta. Men mitt råd är att du börjar med att ta kontakt med komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    • Sanna :

      Planen är isåfall att flytta. Vi har knappt några utbildningar här längre. Flera har blivit nerlagda då kommunen inte har råd. Inte ens undersköterska finns kvar här. Så som sagt. Tanken är att flytta. Dom kommer ej bekosta en utbildning i en annan stad om dom inte ens har råd att ha dom vi har här. :)

      Och eftersom jag inte vet vart utbildningarna finns så vet jag ju inte heller vart jag kan flytta.

    • Milla :

      Jag förstår hur du tänker och det är bra att du är beredd att flytta. Det finns dock flera problem... att du flyttar till en kommun som i sitt utbud har en viss utbildning garanterar ju inte att du kommer in på den utbildningen. Bostadsbrist gör det också ganska svårt att flytta - du måste ju hitta var du ska bo eller i alla fall var du kan folkbokföra dig. Utbildningsutbud förändras också och utbildningar som är "påannonserade" kanske inte startar vilket kan bero på t.ex lärarbrist, för få sökande eller andra omständigheter ... så tuff situation du befinner dig i. Börja med att kontakta komvux i de kommuner dit du vill flytta eller där du tror du kan folkbokföra dig inom kort. Utbildningsutbud finns ofta (dock inte alltid) att hitta på kommunernas webbar/hemsidor. Exakt hur utbildningarna heter kan vara olika... "inom IT" eller "inom ekonomi" är ganska vaga beskrivningar och utbildningarna kan ha olika namn, så du kan både titta om du hittar förteckning över Kurspaket/yrkesutbildningar men du kan även skicka epost till komvux i de kommuner dit du vill/kan flytta och fråga vilka yrkesutbildningar de har "inom IT eller ekonomi".

    • Sanna : Kanon, tack!
    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Hejsan,
    -- på komvux i Eslöv finns utbildning Yrkespaket Nätverkstekniker - Arena Utbildning.
    -- komvux i Skurup erbjuder Ekonomi & redovisning (gymnasienivå) genom Hermods. Först ska man läsa Adminstration bas: https://hermods.se/utbildningar/administration-bas/ och därefter väljer man påbyggnad mot Ekonomi och redovisning:https://hermods.se/utbildningar/pabyggnad-mot-ekonomi-och-redovisning/

    --- Vuxenutbildningen i Örkelljunga har följande information att ge: "Örkelljunga har avtal med NTI distansundervisning och de har den typen av yrkesutbildningar som vi får tillgå. Om hemkommunen knappt har något utbud så kan det finnas en chans att hon får en ansökan godkänd i en annan kommun. Eftersom hon inte har en färdig gymnasieutbildning så är komvux skyldig att ge henne den behörighet som krävs för att komma vidare. Så jag tänker att chansen är ganska stor, utifrån vad jag läst i kommentarerna. Plan B kan vara att flytta, men ändå bäst att först tala med syv i sin egen hemkommun på vuxenutbildningen." Kika gärna på nti.se/komvux-pa-distans
    -- i Svalövs kommun verkar inga komvuxutbildningar inom ekonomi eller IT finnas (uppgift från maj 2023);

    -- i Helsingborg finns gymnasiala kurser på distans, ingen direkt yrkesutbildning inom IT eller ekonomi, men det finns en del strö kurser inom området se sidan: Kurser på gymnasial nivå | Helsingborg.se och Du kan även hålla utkik på denna hemsida där Helsingborg tillsammans med 11 andra kommuner har ett samarbete där det finns en hel del yrkesutbildningar på gymnasial nivå. Skånevux (skanevux.se)

    -- Vägledningscentrum i Laholm skickar som svar en länk där du kan se vilka utbildningar Vuxenutbildningen i Laholm har i egen regi: se Yrkesutbildningar - Laholm

    -- komvux i Malmö svarar så här: På komvux finns ingen utbildning inom ekonomi och IT. Det finns enstaka gymnasiekurser inom ekonomi att söka. Ansökningssidan är dennaHem - Malmö vuxenutbildning (ist-asp.com)

    ***
    Nedan kommer två länkar med information om utbildningsalternativ: Den första länken är en samling av komvuxutbildningarna i Skåne. Det är i regel utbildningar som bedrivs i egen regi hos kommunerna och är oftast utbildningar som sker på plats: https://skanevux.se/

    Kommuner i sydöstra Skåne använder sig av Hermods som är utbildingsanordnare. I katalogen finns aktuella yrkesutbildningar. Dessa kan kombineras med enskilda gymnasiekurser för att sammantaget ge eleven en gymnasieexamen. I regel är dessa utbildningar på distans. Undantaget är vissa yrkeskurser där det ingår APL (arbetsplatsförlagt lärande, en sort "praktik") och gymnasiekurser som innehåller nationella prov som man måste skriva på plats i kommunen. Här är länken: https://indd.adobe.com/view/14d101f2-114a-4018-9fe7-f6f637c9bc75

    • Sanna : Hej. Har pratat med Syv i min hemkommun och dom sa att dom inte har chans att bevilja nån utbildning i en annan kommun. Finns inte tillräckligt med pengar från kommunen.
    • Milla : I så fall behöver du flytta till en kommun där utbildningar finns /som du är intresserad av.