Yusra

    Hej,

    Jag har valt att läsa kandidatprogrammet data- och systemvetenskap med huvudområde interaktionsdesign. Mitt mål är att arbeta med UX senare. Jag har sedan tidig ålder haft ett stort intresse av tekniska produkter, testa de och bedöma. Samtidigt har jag nu insett vilket stort intresse jag har för kriminologi.

    Kan jag på något sätt koppla dessa samman? Kan jag arbeta som IT-forensiker fast jag har en examen på data- och systemvetenskap med huvudområde interaktionsdesign, eller kommer jag behöva läsa fristående kurser inom kriminologi?

    Sista frågan. Jag som person är väldigt kreativ, älskar att utmana mig själv, nyfiken och gillar tekniska produkter. Finns de något yrke där man kan få testa produkter, bedöma deras användbarhet och kanske få någon produkt till sig av företaget osv. Vet inte om testledare gör sånt, men de hade jag gärna vilja arbeta med. Eller ska jag bara fokusera på ett område?

    Jag älskar kreativitet, kriminologi, tekniska prylar, skapa kreativt content osv.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    yrken som du är intresserad av i Sverige (i alla fall som det är nu, i augusti 2020) icke-reglerade. Alltså finns inga strikta krav på vilken utbildning man ska ha***. Arbets- eller uppdragsgivare bestämmer vem de vill anställa (eller anlita).
    Ett tips är att du tittar på jobbannonser och ser vad som arbetsgivare önskar att man har för utbildning och övriga kvalifikationer/meriter.
    Ett annat tips är att du tittar på följande yrkespresentationer:
    It-forensiker
    Influencer
    UX-designer

    Prata gärna även med studievägledare på det programmet som du läser nu och på liknande utbildningar: maila och/eller ring och vi hoppas du får många bra svar från de som är mycket insatta inom just de områdena som du är intresserad av.

    *** - de flesta yrken är icke-reglerade och då finns det endast "rekommendationer" som stämmer mer eller mindre, för att olika arbetsgivare tänker olika och det går inte vara säker på vad just den arbetsgivare önskar att du har för utbildning, när du ska söka jobb just där. Vissa arbetsgivare vill att man ska ha gedigen och mycket inriktad utbildning (på just ett visst specifikt område) och andra värdesätter bredden (att man kan lite om välidgt mycket).

    Du kan också testa söka alla de jobb du i framtiden vill ha, även om du idag har liten chans till anställning. När du får svar att du ej får jobbet - fråga Varför? Vad saknas för att du skulle kunna fått det jobbet? Den frågan ställer du till de som anställer.