Zahra

    Hej! Jag är intresserad av att jobba med något inom data/IT eller ingenjör men är väldigt osäker på vad det finns för utbildning för det förstnämnda, men även om det finns någon ingenjörsutbildning som inte innehåller så mycket fysik eller någon fysik alls? Har behörighet i fysik 1&2 men det är inte mitt favoritämne.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, det finns många yrken inom DATA-IT och ännu fler "ingenjörs"-yrken. Ingenjör är inte en skyddad titel och man med massvis med diverse olika utbildningar får kalla sig för en "ingenjör". :)
    Se vilka yrken (över 60 st.) som presenteras på framtid.se/yrken/data-it

    Kika gärna på olika ingenjörs-yrken,t.ex yrke/arbetsmiljoingenjor

    Var (i vilka utbildningar) som är det "mindre fysik" - så är min gissning att det är inom yrkeshögskola, jämfört med högskola-universitet: detta pga inför högskoleingenjörs- och civilingenjörsprogram krävs fysik 2, men det gör det inte inför yrkeshögskoleutbildningar. Se en lista på utbildningar till "ingenjör" inom yrkeshögskola (men i jan 2021 lär ännu många fler yh-utb "dyka upp").

    Några exempel på yh-utbildningar:
    handelsakademin/anlaggningsprojektor-ingenjor-med-bim-kompetens
    hermods-yrkeshogskola/anlaeggningsingenjor-infrastruktur-stockholm
    mätningsingenjör-teknikhogskolan-göteborg

    Studie- och yrkesvägledare