Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31864 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'obligatoriska träffar' (6 st.)
-
Förskollärare på halvfart?
Jag har pluggat 2 år på civilekonom och har två år kvar. Men jag har blivit väldigt intresserad av att plugga till förskollärare men vill inte hoppa av min nuvarande utbildning. Finns det möjlighet att plugga till förskollärare på...
Hej,jag hittade en utbildning till förskollärare som ges på halvfart/distans: se gu.se/studera/hitta-utbildning/forskollararprogrammet-for-studenter-med-yrkeserf-inom-forskolaforskoleklass - de ställer... Läs hela svaret -
Stödpedagog eller lärarassistent?
Jag har blivit antagen till en stödpedagog utbildning och en lärarassistent utbildning. Jag har jobbat med personer med funktionsvariationer i några år nu och trivs bra, men undrar över vilken utbildning som lättast ger jobb. Som stödpedagog känns det...
Hej Bobby!Du står i valet och kvalet inför 2 utbildningar och måste, om jag förstår dig rätt, välja en av dem (då du inte kan läsa båda pga du även jobbar... Läs hela svaret -
Andra digitala distanskurser?
Hej Jag har hittat några kurser som är helt webbaserade och utan lärarledda lektion, vilket passa mig väldigt bra, därför undrar jag om det finns fler än de nämnda som jag kan söka? Från Linköping universitet: Grunderna i AI 1 - 2 HP...
Hej Jens,högskoleutbildningar, i Sverige, som på ett eller annat sätt "har med" AI att göra finner du på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=artificiell+intelligensDistansutbildningar kan vara med... Läs hela svaret -
Mpste man besöka skolan om man anmäler sig till distansutbildning?
Jag vill söka till sjuksköterska och bor i stockholm men jag gissar att jag inte kommer komma in i stockholm. Min fråga är, om jag söker till distans utbildning i annan ort måste jag då åka dit? Det står tex på dalarna att det är 22...
Hej Rebecca, det finns olika former av distans, bland annat Distans med Obligatoriska träffar. Om träffarna är obligatoriska då måste man obligatoriskt delta i... Läs hela svaret -
Vilken IT-utbildning inom yrkesutbildningarna är bäst?
Jag arbetar för tillfället inom vården men har funderat på att byta inriktning och är väldigt intresserad av IT-branschen. Däremot undrar jag vilken väg som är bäst att gå och vilken utbildning som ger mest jobbmöjligheter...
Hej Sarah,om du i din fråga syftar på yrkeshögskoleutbildningar på distans, då ingår det nästan alltid obligatoriska träffar - kan vara 3-4 per termin... Läs hela svaret -
Hur lång är introduktionen till distanskurser?
Hej! Jag planerar att läsa en distanskurs, halvfart, läsåret 20/21 som ”sabbatsår”. Hur lång är introduktionen i starten? Träffas man flera dagar eller är det endast en med upprop och sådant?
Det kan vara väldigt Olika på olika utbildningar; du måste därför söka svar hos dem som jobbar på just den utbildningen som din fråga gäller; många ggr... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga