Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'rytmus' (3 st.)

    • ell

      jag vill gå i Stockholm?

      hej syv jag har nästan så länge jag kommer ihåg viljat gå på gymnasium i Stockholm. Då jag känner att Eskilstuna inte är någon stad där jag känner att jag kan passa in och utrycka mig själv. Jag är väldigt intresserad av media programmet, då många sagt till mig att jag borde gå på grillska i...

      Anna: : Hej Elsa, jag förstår att du vill gå på en gymnasieskola i Stockholm och att du idag tror att du kommer att ha någonstans att "sova" i Stockholm. Det kan funka, men det kan också bli problem med... Läs hela svaret
    • Julia

      Hur ser det ut när skolan tar över reservantagningen?

      Hej! Om bara någon vecka ska jag börja mitt första år på gymnasiet, men problemet är att jag hellre skulle gå på ett högre rangordnat val. Grejen är, på mitt förstahandsval,som är Rytmus, ligger jag på 6e plats som reserv( av ca 50 så det är ändå bra;p) Nu under sommaren har det varit två olika...

      Liselotte: : Hej Julia, det stämmer att Rytmus-musikergymnasiet-nacka tar över reservantagningen den 14 augusti - från gyantagningen.se och det innebär att skolan kommer f o m 14 aug kalla in... Läs hela svaret
    • Mandreja

      kan jag byta ort?

      Hej! Jag har kommit in på rytmus i borlänge, men jag har flyttat och undrar om man nu kan “byta” till rytmus i Örebro? Mitt meritvärde är över medianen i Örebro men det är 10 reserver. Jag har sökt till ib i Örebro men har ångrat mig. Kan jag lösa detta på något sätt????

      Mikael: : Hej Mandreja,du ställer en fråga som vi på Fråga SYV Tyvärr inte kan svara på. Olika antagningskansliet gör på olika sätt. Å ena sidan, så söker du (ändrar ditt val)... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga