Marcus
    Jag läste på sidan allastudier.se då står de att it support tjänar 32 tusen kr i månaden. Stämmer de?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    enligt http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600 är medellön för Supporttekniker inom IT branschen ca 23 000 kr./månaden; högsta lönen för män inom privat sektor med 25 års arbetslivserfarenhet är 36 000 kr.
    Så - det kan säkert stämma att man kan få 32 000 kr. i t.ex Stockholm /där löner är högre men även levnadskostnader är högre - hyra & mat mm./ Ofta får man mer i lön om man har längre arbetslivserfarenhet, om man har jour under kvällstid och helger; det är individuell lönesättning & det finns stor spridning mellan olika regioner i landet. Ofta tjänar man mer inom Privat sektor än inom Offentlig /stat och kommun/. En osäkerhetsfaktor är också - hur utvecklingen går i framtiden. Om det blir överskott av IT-tekniker, blir en del av dem arbetslösa & nyanställda får lägre löner till skillnad från ett annat scenario: om det är för få utbildade IT-tekniker, kan man förhandla högre lön som nyanställd.
    Hälsningar
    Mikael SYV