stefan
    Jag har fortfarande inte godkänt i svenska och matte. Jag hade lite kvar i matten och svenskan vet jag inte hur jag ligger till. Jag undrar hur läge jag har på mig att bli godkänd i dom ämnena innan jag måste gå ett år till. Alltså innan vilket datum måste jag vara godkänd?

    Jag undrar också hur man får sina inloggnings uppgifter så att man kan söka till ett nationellt program nästa år. Jag vet inte om dom andra i iv har fått inloggnings uppgifter. Det kanske dom har men jag har inte fått min iaf. Kommer jag få min efter att jag har blivit godkänd i matte och svenska? Kan man få tag i inloggnings uppgifterna själv?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Stefan,
    du kan kontakta Antagningskansliet direkt
    eller så kan du få hjälp av Studie- och yrkesvägledare på Introduktionsprogrammen /det måste finnas SYV på din skola och det måste finnas möjlighet att söka upp den personen på ngt. sätt - boka tid, skicka mail, ringa eller komma på Drop-in hos SYV/. Din klasslärare/mentor eller vilken lärare som helst eller rektor på IM borde kunna svara på frågan hur du kan komma i kontakt med SYV på IM.

    Om du svarar till mig var i landet du är folkbokförd, kan jag skicka kontaktuppgifterna till rätt Antagningskansli, där du kan få dina inloggningsuppgifter alt. kan personal på Antagningskansliet själva lägga in dina val - om du berättar för de vad du vill söka.

    Du bör söka under "ordinarie ansökningstiden" precis som de eleverna som går i å k 9 nu. Sedan brukar det finnas även en så kallad "omvalsperiod" under våren som sträcker sig till t.ex. början av maj månad. Ansökningsperioder och omvalsperioder ligger lite olika i olika län. T.ex. i ett län är ansökn.perioden från mitten på december till och med första vecka i februari och i ett annat börjar ansökningsperioden den 12 januari och pågår till slutet av februari. Detsamma gäller omvalsperiod - lite olika tider i olika län.

    Du kan söka under oMVALSPERIODEN, men då måste du tvunget att gå via SYV. Under den vanliga perioden kan du på egen hand på din inloggning lägga in dina val (precis som du kunde göra förra året) - det är exakt samma som i fjol /om inte reglerna ändrades i just ditt län/.

    Betyg som du måste ha... på IM där du läser sätts det betyg så fort eleven har uppnått krav för godkänt betyg - eller i slutet av läsåret.
    T.ex. läraren säger mitten av mars att hen kan sätta E på dig och frågar om du vill läsa mot ett högre betyg och beroende på ditt svar - så kan du få E direkt eller läsa lite mer och kanske få D eller t o m C mot slutet av läsåret. Det är bättre att få högre betyg. E räcker för behörighet men högre betyg ger dig fler poäng och du har bättre chans att konkurrera om plats på den gymnasieutbildningen som du vill gå.

    Du skriver att du går på IV. Det är Introduktonsprogrammen men jag vet ej om det är Preparand, yrkesintroduktion eller Individuellt alternativ som du läser nu.
    På Preparand kan man läsa i max 1 år. Är man inte klar, byter man till en annan utbildning på IM, t.ex. till yrkesintroduktion.
    Annars så kan man läsa på IM i max 3 år. Om man under 3 år inte har uppnått alla krav för att kunna komma in på ett Nationellt program, slutar man på gymnasiet och börjar söka jobb.

    Återkom med uppgift var du bor eller sök själv efter kontaktuppgifter till just ditt Antagningskansli på www.antagningskanslier.se

    Vänligen
    Peter SYV