Jennifer
    Hej,
    jag är intresserad av två olika utbildningar, en i Australien och en i Sverige. Min fråga är om jag kan översätta mitt 'diploma' när jag är färdigutbildad, dvs översätta ett svenskt "Byggprojektör inom BIM certifikat" till ett australiensk diploma och/eller översätta "Diploma of Building Design" (australienska diploma) till ett svenskt certifikat? Jag vill kunna ha möjlighet att jobba i bägge länderna.
    Jag funderar också vad du uppfattar är skillnaderna mellan dessa två utbildningar http://www.ecutbildning.se/utbildningar/byggprojektor-inom-bim/?utm_source=yhguiden&utm_medium=other&utm_campaign=yh-present&utm_term=education-link & https://tafeqld.edu.au/courses/17752/diploma-of-building-design# . Jag vet att just BIM (en speciell teknik) inte finns med i den australienska utbildningen men jag hoppas på att kunna läsa till den kompetensen. Utöver det funderar jag på om bägge utbildningar är någorlunda detsamma?

    Jag är så kluven!! Jag hoppas på att ditt svar kan hjälpa mig att fatta ett beslut.

    Mvh
    Jennifer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer,

    den svenska utbildningen - Byggprojektör inom BIM - har alltså endast 30 platser och folk från hela Sverige söker. Att man söker till en utbildning betyder inte att man per automatik kommer in. Många som söker kommer, tyvärr, inte in. Så, det finns ingen anledning att avstå från att söka - tycker jag.
    Se gärna info om Europass.

    Det är först om du Kommer in (blir erbjuden plats, får besked antagen) som det blir aktuellt att på allvar fundera på om du ska gå en viss utbildning eller inte.
    Så - mitt förslag är att du söker till båda utbildningarna. Om det blir så att du kommer in på båda, då kan vi hjälpa dig att välja.
    ****
    Ang. "Internationalisering", så är det allt som oftast så att arbetsgivare känner till "egna" utbildningar mycket bättre än de utländska och litar också på utbilndingar inom samma land mycket mer (bl.a med tanke på att utbildningarna anpassas till förhållandena på just det landets arbetsmarknaden - i första hand).
    Går man ut en svensk yrkeshögskoleutbildning, kan man få ett så kallad "Europass" (men det är inom EU, som europass är tänkt att gälla...). Se gärna info om Europass.

    Eftersom utbildning i Australien som du skriver om i din fråga är betald utbildning - alltså du betalar själv för att gå den, så kanske alla kommer in (som har betalat) - ta reda på det, om det är antagningsprover ändå, trots att utbildningen är inte gratis... och om alla kommer in på den austral.utb., och du har råd och kan börja när som på den - så kanske du bör välja det alternativet, då det ej kan garanteras att du kommer in på yh i Sverige där det är konkurrens om utbildningsplatser.
    Personligen, så skulle jag kanske sökt till den svenska yh och sett först om jag kom in. Om inte - då skulle jag betala för den austral.utb.

    • :

      Hej Anna, tack för ditt svar. Skulle du innehållsvis säga att utbildningar är lika? Alltså att jag läser någorlunda samma kurser förutom att BIM kursen inte finns med? Jag vill inte behöva missa något, jag vill att utbildningen är så bred och lärorik som möjligt! Jag hoppas på att kunna läsa till BIM kursen om jag skulle besluta mig för att studera i Australien. Jag är garanterad en plats på skolan här.

    • Anna : Utvecklingen går framåt och nya rön och uppfinningar gör att man måste "imorgon" kunna ngt. som idag ännu inte finns... därför lägger utbildningen endast Grund för dina vidare självstudier - så, tycker jag, man måste se det. Innehåll i kurser som ska ges om 2 år kanske inte blir exakt den som det är idag (pga nya rön och uppfinningar). Sedan sätter varje lärare sin "personliga prägel" på kurserna - genom att t.ex rekommendera viss "extra-läsning" eller genom att erbjuda göra extra-uppgifter eller genom att rekommendera vissa teman för projekt. Ditt personliga intresse och engagemang spelar också mycket stor roll - vad du vill forkovra dig i (vid sidan av skolan). Det låter säkert som en "vag och intetsägande" svar... men som allmän vägledare, icke-expert inom det område, kan man egentligen inte säga så mycket mer. Vänd dig till personer som jobbar eller utbildar just inom det specifika område som "förstår sig på" innehåll i kurserna just inom det specifika område.
    • : Klokt svar, jag förstår precis det du menar med utbildning idag och om kommande år. Jag ska fundera vidare och fördjupa mig lite mer i dom båda utbildningarna
    • Anna : Jättebra! Gör så! och Lycka till! :) vi håller tummarna för dig! :)
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej igen,

    vi har idag fått svar från Utbildningsledare på EC-Utbildning; var god läs hans svar, nedan:

          "Hej,

    Gällande utbildningen som vi erbjuder och utbildningen i Australien så verkar de på pappret ganska lika. Det är dock svårt för mig som utbildningsledare att avgöra i vilken utsträckning de olika kurserna erbjuder samma typ av kunskap eller ej. Värt att veta är att det även kan förekomma olika tillvägagångssätt och regelverk i olika länder.

    Vår BIM-utbildning är framtagen tillsammans med representanter för branschen här i Sverige och vart efter behovet av viss kunskap skiftar kan även innehållet i kurserna förändras. Det är därför svårt att säga om utbildningen och vad branschen efterfrågar här i Sverige är det samma som i andra delar av världen.

    Under förra ansökningsperioden hade vi lite mer än 100 ansökningar till 30 platser.

    Vänliga hälsningar

    ".