Hej Lovisa,
    alla de kurser som krävs för behörighet till svenska högskole-universitetsutbildningar räknas alltid in (alltså Betygen i de kurserna) i den sökandes jämförelsetal, så svar är Ja. Även om svenska eller svenska som andraspråk 2 & 3 och engelska 6 är i examensbeviset U-kurser (utökat program) så måste betygen i de kurserna räknas in i jämförelsetal/snittbetyget.
    Elever på yrkesprogrammen ska dock kunna välja bort de kurserna, så det är egentligen ingen skillnad mot som det är nu - det är en formell ändring. För att nu har eleverna rätt att välja "till" de kurserna som krävs för grundläggande behörighet och från nästa höst, 2023 ska de kunna välja "bort" de kurserna, så summan av "kardemumman" är ju exakt samma, nämligen att det är frivilligt att läsa kurserna för grundläggande behörighet (det är så nu & precis så blir det efter ändringen). :)

    • SYV :

      Tack för ditt svar! Men har man större chans att få ett högre meritvärde genom utökat program? Ursäkta min dåliga matte...

    • Anna : Nej, det har man inte. Om eleven har alla A-betygen i alla kurser både vanliga och utökade, då spelar det ingen roll. Men annars så vinner eleven på att ha så få kurser som möjligt som ska räknas in och så höga betyg som möjligt i de kurserna som ska räknas in. Om eleven läser "endast på heltid", ej utökat program, då har eleven mer tid och kraft att lägga på varje kurs när hen ej sprider sina krafter och energi på fler kurser... Det är alltså fördelaktigt att inte ha U-kurserna utan rymma alla sina kurser inom programmets ordinarie 2500poäng som krävs för examensbeviset från gymnasiet. Men ibland kan man inte rymma alla de kurser som eleven vill läsa inom programmets "vanliga"/obligatoriska 2500 p., då är det "nödvändigt ont" att ha U-kurser i sitt examensbevis.
    • SYV : Tack igen! Antar att det då bara är fördelaktigt om man skulle få högre betyg i de utökade kurserna än i de ordinarie?
    • Anna : Ja, det kan stämma - i vissa fall. Det är rätt krångligt... går inte att ge ett kort helt-omfattande svar.
    • SYV : Ok, jag förstår på ett ungefär i alla fall; tack!
    Läs alla kommentarer