Jesper
    Hej! jag är en kille på 17år. Jag går i 2a ring i gymnasiet inriktning bygg och anläggning men jag vet att jag inte vill bli snickare och jag är extremt skoltrött. Så jag funderar starkt på att hoppa av. Vad har jag för möjligheter om jag hoppar av med jobb och lön??

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jesper! Det är tråkigt att höra att du vill hoppa av gymnasiet. Möjligheter att få jobb utan gymnasieutbildning är små. Visserligen är det upp till en arbetsgivare - och vi kan alltid hoppas på att någon arbetsgivare vill anställa dig men det är mycket ovanligt att man får jobb nu för tiden utan minst gymnasiekompetens.
    Jag ser att du är 17 år och ännu inte myndig. Dina vårdnadshavare måste underrättas i fall du hoppar av gymnasiet. Innan du fyller 18 år, är det begränsningar /arbetstider, ansvar, ensam arbete är förbjudet/ som gör att arbetsgivarna inte är så pigga på anställa ungdomar under 18 år.
    Jag ser dina möjligheter att få jobb när du är 17 år - som små.

    Du skriver att du inte vill bli snickare och det behöver du inte jobba som även om du tar examen från Bygg/Anläggningsprogrammet. Du kan t.e.x söka jobb som säljare på Byggvaruhandel eller samma typ av jobb som tänker söka nu, när du vill hoppa av gymnasiet. Vilka jobb planerar du att söka i fall du hoppar av gymnasiet?
    Jag tycker inte det är en bra idé att hoppa av gymnasiet. Om du får jobb i stället, kan du i så fall fundera över att byta från att gå på gymnasiet till att börja jobba. Sök jobb och se om du får ngt.
    Söka jobb kan du samtidigt som du fortsätter gå i skola.

    Om du går "vanlig" utbildning kanske du börjar trivas bättre om du byter till Lärling. Se vad det innebär på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling
    På den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/yrkesgymnasiet-sollentuna kan man gå lärlingsutbildning vilket innebär att man är på en arbetsplats minst hälften av tiden.

    Om du, tvärtom, inte vill vara på en arbetsplats med än APL (praktik) - kan du byta till traditionell utbildning. Att byta program är ett bättre alternativ än att hoppa av gymnasiet. Fundera på vilket program du skulle trivas bättre på.

    Jag hoppas du stannar i skolan. Hör av dig längre fram och berätta hur det går.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Faranak SYV på Spångbergsgymnasiet
    Hej Jesper
    Jag håller med Milla om att du får tänka om två gånger innan du bestämmer dig för avhopp. Det vore bra om du diskuterar en lösning med rektorn på din skola. Du kanske kan göra uppehåll och eventuellt praktisera ett tag. Men hoppar du av helt och efter ett tag bestämmer dig att börja igen på gymnasiet så kan det krångla till för dig. Du bör då söka på nytt och konkurrera om platsen och det kanske kan innebära att du inte blir antagen osv. Kolla gärna upp vilka möjligheter som finns i din hemkommun för skoltrötta elever istället.