Daniel SYV

    Hej Sotica,

    har du fått godkänt betyg i svenska 3? I så fall har du, vad gäller Svenska, behörighet till högskola i Sverige. Hur är det med Engelska? Du måste ha godkänt betyg i en gymnasiekurs Engelska 6, som är andra gymnasiekurs i Sverige.
    Har du fått svar från värdering av dina utländska betyg? Har du fått de bedömda så att du i Sverige har Grundläggande behörighet?
    Att du har "läst juridik" i ditt hemland är jättebra. Dock vet jag ju inte på vilken nivå de studierna var och har du betygen med dig? På vilket språk är de betygen? De kanske behöver översättas... eller så kanske du redan har fixat allt detta och fick svar från Universitets- och Högskolerådet om att du har grundläggande behörighet + särskild behörighet i vissa ämnen.

    Yrkeshögskola
    Det finns i Sverige även andra högre utbildningar, förutom högskolor och universitet, t.ex yrkeshögskola. Se ex. på en yrkeshögskoleutb.: https://www.yhguiden.se/utbildning/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog-hudiksvall

    Det bästa rådet jag kan ge är att du tar alla dina betyg, som du kan samla ihop, och går pratar med Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Hänvisningar/Lästips:
    www.studera.nu - lärosätenas (högskolor och universitet i Sverige) gemensam hemsida
    www.antagning.se - en sida där man gör ansökan om studier på högskolenivå i Sverige
    www.yhguiden.se - allt om yrkeshögskoleutbildningar