patrik
    Jag går åk 1 i gymnasiet och fick F i matte 1c. Om jag inte byter program så jag tror att jag kommer få F i matte 2,3,4 också. Men om jag byter program då kommer jag förlåra 2 år och kommer ta studenten när jag är 20.5 år gammal, jag tycker att det är lite obehaglig att ta studenten så sent. Så vad tycker ni?
    • : Folk i närheten mig säger att du kommer ta studenten när du är 20.5 år gammal och det är mycket sent. Men eftersom jag kommer gå till yrkes då får jag mitt yrke exakt när jag 21 år gammal. Jag vet inte vad jag ska göra och jag blir störd pga tänka hela tiden att kommer ta studenten när jag är 20.5 ungefär 21.
    • Anna : Det finns många olika anledningar varför ungdomar tar studenten när de är 21, 22 och t o m nästan 23 år gamla. De ungdomar som kommer till Sverige när de är 15 år och ska först lära sig svenska och grundskoleämnena - de börjar på gymnasiet när de är 19 år... och tar studenten när de är 22, nästan 23 år ibland. En annan variant: när man efter grundskolan åker på utbytesår till ett annat land och börjar på gymnasiet ett år senare. Det finns också ungdomar som jobbar i några år och sen börjar på gymnasiet när de är äldre (sista möjlighet är när man är 19 år... sen är det komvux som gäller). Nästan i varje klass finns det numera några ungdomar som är ett, två eller tre år äldre än de andra. Det är ett undantag om en klass består helt av jämnåriga.... och du som har mer livserfarenhet och är mognare och vet bättre vad du vill och var dina styrkor ligger ... tänk på vilken fördel det är att bara "två år klokare" än de andra i din klass! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Patrik!

    Om du går i åk1 nu och t.ex kommer att gå i åk1 nästa år, då "förlorar" du ett år och inte två... :)

    Sedan är det så att - "Vad ska du med halvdåliga betyg" till? Om du läser Matte 1c, då är det Teknikprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet som du läser på. Det är bara på TE och på NA som man läser det avancerade c-språret i matten.

    Om du skulle fortsätta på ditt program, om det är Teknik eller Naturvet. - så tycket inte jag att du bör läsa Matte 4. På TE och på NA finns det inriktningar där matte4 ej läses, men matte 2c och 3c blir du tvungen att läsa.

    Fysik och Kemi är också kopplade till matte på så sätt att det blir svårt att få godkända betyg i fysik och kemi om man inte har tillräckliga kunskaper i matte. Du riskerar med det att ha många F.

    Då blir du inte behörig till eftergymnasiala studier. Och du lär dig inget yrke på ett högskoleförberedande program. Vad ska du göra efter gymnasiet?

    Du kan i alla fall göra ansökan till åk1 till hösten 2016 men fortsätt läsa på nu, helt oberoende av att du söker till näst år... du behöver i så fall bestämma dig först mitt i sommaren (efter midsommar) för att det är först då som du får svar på om du kom in på det du söker till hösten 2016 eller ej.

    Prata med din lärare i matte, fråga om vad du kan göra för att komma ikapp.

    Vi kan rekommendera www.matteboken.se och Mattecentrum som driver Räknestugorna, där man kostnadsfritt får hjälp med matten. Din mattelärare kan säkert rekommendera bra hjälpmedel och ge dig råd.

    Så - om du gör både och... söker till åk1 och fortsätter kämpa nu... så får du se vart det bär.

    Bra att läsa sig ett yrke så tidigt i livet som möjligt!

    Det finns många fördelar med att gå på ett yrkesprogram!

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    Hej igen!

    Jag förstår att du är ledsen och orolig. Du vill inte vara 2 år äldre än majoritet i din klass.

    Du har då följande alternativ:

    1. när du fyller 18 år, kan du börja läsa på en folkhögskola och skaffa dig gymnasiekompetens där, se på www.folkhogskola.nu (där blir du yngst för att folkhögskolorna tar in elever från 18 år som minimiåler och de flesta andra blir garanterat äldre än du blir);

    2. du kan hänga med så gott du kan på ditt nuvarande program och ta med dig dina betyg till komvux sen och försöka få Examen där, på komvux, vilket kan ta 1 eller 2 år eller i värsta fall 3 år (om du inte får några eller väldigt få godkända betyg på gymnasiet). På Komvux blir du också en av de yngre (komvux tar in från 20 år eller de som redan har läst 3 år på gymnasiet i alla fall).

    3. du kan försöka få jobb och "invänta" tills du blir 20 år och läsa på komvux då.

    Det är de alternativen som jag ser. Ser du några andra alternativ? Om du nu söker till åk1, vilket är frivilligt (vi kan inte tvinga dig att göra det), gör du en smart sak för att du kan alltid sedan tacka Nej till erbjuden studieplats. Du kan STANNA KVAR på din nuvarande utbildning även om du blir erbjuden plats i åk1 på ett nytt program.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : jag förlårade 1 år när jag flytta till sverige om jag byter nästa år då förlårar jag 1 år tillde blir 2 år. i min skola är matte 4 och fysik 2 är obligatorisk
    • : Matte 1c kuren är avslutat jag fick F. jag har fått F i slutbetyg. Jag tycker att det är värt att byta program och ta studenten när jag är 20.5 år gammal. Hellre stanna i min nuvarande program och få mpnga F då kommer jag inte nån jobb
    • Anna : Du har rätt att göra Prövning i Matte 1 - för att utan godkänt betyg i Matte 1 kan man ej få Examensbevis. Om du läser matte 2 och 3 och kanske t o m 4 - får du förhoppningsvis så pass bra kunskaper i matte att du kan klara godkänt betyg i Matte 1. Du kan be att få göra prövning i en lättare kurs, t.ex i Matte 1a. Men många F kommer du ändå inte få Examensbevis, även om du får godkänt betyg i Matte 1 (genom prövningen).
    • : Men även om jag klarar matte 1c kommer jag ha mycket svårt med matte 2 3 4 fysik 1 2 därför de bättre att byta program och få examen de värt att förlora 2 år. Om jag stannar då kommer jag inte få godkänt.
    • : Men tycker du att jag ska byta program? Jag har tagit massor med extra hjälp men det har inte hjälpt nåt.
    • Anna : I så fall tycker jag du gör rätt i att söka till ett yrkesprogram och lära dig ett yrke.
    • : Kommer 2 år vara stor skilland om jag går med 00 det känns för mig att det är stort skilland och de kommer vara mycket yngren mig
    • Liselotte : Vår erfarenhet är att det i nästan varje klass finns en eller flera elever som är ett år, två år eller tre år äldre än majoritet elever i klassen. Det brukar gå bättre för de äldre eleverna för att de är mognare med mer livserfarenhet, mer motiverade och "allmänt klokare" pga att de har levt längre och lärt sig mer. De brukar ha bättre betyg än i genomsnittet. Det märks inte 2-års åldersskillnad när man är 16 eller 18 år. Du kan på din skola prata med SYV, kurator, skolsköterska, rektor eller din klasslärare/mentor. Det är också viktigt vad dina vårdnadshavare säger - du är inte myndig och fram tills du blir 18 år, måste dina vårdnadshavare godkänna val av utbildning för dig.
    • : Dem godkänner.
    • Julia : Det är jättebra! Lycka till!
    • : Vet ni hur många procent av elever som är äldre än andra elever i klassen i gymnasiet
    • Anna : Det som är viktigt för dig är det kanske hur många "äldre elever" blir just i DIN KLASS... men det kan ingen människa veta idag. Om du skulle få veta procent/genomsnitt i Sverige - skulle det hjälpa dig på något sätt? Vi har inte den statistiken och statisktik för nästa år - kommer att tas fram året därpå. Det kommer retroaktivt. Jag kommer nu också utöka mitt svar till dig.
    • : Det bästa är att jag byter nu och slipper komplettera sen. Antigen jag ska förlåra 2 år nu eller om 3 år det blir jämn. Sen i framtiden kommer jag jobba med folk i olika ålder.
    • : Även om jag fortsätter i min nuvarande program jag kommer gå till komvux och kommer börja högskolan när jag 21 och om jag byter nu komer jag förlåra 2 år nu och tar studenten när jag är 20 och efter sommar blir jag 21 då börjar jag yrkeshögskolan det blir jämn:)
    • : Några månader efter studenten fyller jag 21 ungefär 3 månader efter inte så farligt.
    • : Jag är 98 och just nu går jag med 99 pga jag flytta till sverige och nästa år med 00 de blir intr stor skilland tycker jag.
    • Anna : Jag håller med dig! Bra att du kom fram till ett beslut! Kör hårt och lycka till! Vi på Fråga SYV lovar att hålla tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer