fef

    Hej, just nu går jag i 9:an och jag är osäker om Teknikprogrammet är rätt linje för mig. Jag har varit intresserad inom Astronomi sedan länge men är inte speciellt bra på varken Matematik eller Fysik då jag bara har E i dessa ämnen, däremot gillar jag dem. Jag vill helst kunna läsa vidare på Universitet eller Högskola i framtiden, och då vill jag läsa något inom Astronomi & Fysik. Behöver man vara "bra" på Matematik och Fysik för att gå linjen Teknikprogrammet? På den skolan som jag funderar på finns det bara en inriktning och det är Informations och Medieteknik, jag har även tänkt att välja Ingenjörsfördjupningen när det är tid att göra det. Och skolan är : http://it-gymnasiet.se/skovde/it-teknik/ Om jag då studerar vidare på Universitet eller Högskola (som jag skrev tidigare) skulle jag nog vilja läsa på någon av dessa skolor : Chalmers, LTU eller KTH. Har ni några tips? Ska till SYV på Måndag men passar på att fråga här och nu.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pontus,

    >> gymnasieskolan som du i första hand är intresserad av erbjuder även EE, inriktning Dator och kommunikationsteknik.
    Kanske är det ett smartare val att söka i första hand till El- och energiprogrammet, där du slipper läsa fysik och läser (som obligatorisk kurs) endast Matematik 1a. Sedan går det säker att läsa mer matte, om du vill det - ex. matte 2a och sedan 3b.
    Den "allmänna rekommendationen" är att ej söka till Teknik- och/eller Naturvet.programmet om man har lägre än C-betyg i matte, kemi och fysik från grundskolan (detta pga man läser mycket matte och i snabb takt + läser fysik, kemi och på NA även biologi - som obligatoriska kurser).

    Men, oavsett vad du i din gymnasieansökan, sätter som ditt förstahandsval - lägg in flera alternativ. Alla de 7 gymnasieskolor som idag finns i Skövde, kan du se här >>.

    • : Är inte speciellt intresserad av att gå El- och energiprogrammet då det är ett yrkesprogram. Och jag vill helst kunna läsa vidare på Universitet/Högskola efter gymnasiet. Jag vill helst gå TE eller NA eftersom att då kan jag gå på Rymdforskarskolan på sommarlovet under gymnasiet.
    • Anna : Man kan läsa på högskola även efter ett yrkesprogram. Det är bra att du vet vad du vill. Dock kan det tyvärr bli för tufft med matten, kemin och fysiken på TE. Man läser matte på teknikprogrammet - i snabb takt. På Teknik och Naturvet.programmen läser man det svåraste /avancerade/ spåret i matten c-spår. Avhopp från Teknik och Naturvet.programmen har orsaken att det är för tufft med matten och med de övriga natur-vet/tenikska ämnen /om man ej har tillräckliga förkunskaper/.
    • : Okej, ska prata med syv på måndag och jag vill verkligen kunna gå på rymdforskarskolan så jag får komma på något.
    • Anna : För repetition och självstudier i matten kan vi rekommendera www.matteboken.se
    Läs alla kommentarer