Khalida
    Jag läste omvårdnadsprogrammet och svenska À,B ,matte 2a ,naturkunskap à, samhällskunskap à och religon, vad krävs mer att kunna söka till skudköterskaprogrammet ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Khalida,
    om Sjuksköterskeyrken kan du få information på den här sidan http://www.framtid.se/profession/sjukskoterskeyrken/

    Utbildning till Sjuksköterska erbjuds på högskola/universitet och längden på den är 3 år på heltid, behörighet Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c (eller B), Naturkunskap 2 (eller B) , Samhällskunskap 1b (eller A).
    Det finns ett alternativ till Naturkunskap 2 (eller B) det vill säga ett annat sätt att bli behörig på:
    Vård- och omsorgsprogrammet med kurserna Naturkunskap 1a1 (kurskod -NAKNAK01a1), Hälsopedagogik (kurskod - HÄLHÄL0), Medicin 1 (kurskod -MEDMED01) och Etik och människans livsvillkor, som alla i kombination (som "ett paket") ersätter kurs Naturkunskap 2 (B).

    Du skriver inte om du fick ett Slutbetyg (eller ett Samlat betygsdokument)? Och om du fick Slutbetyg, har du minst 90% poäng i det - godkända?- detta frågar jag för att försöka få fram om du har Grundläggande behörighet till högskolestudier?
    Man måste, nämligen, ha både Grundläggande & Särskild behörighet.

    Du får det bästa svaret om du tar med dig ditt Slutbetyg till en SYV på Komvux och frågar om du redan nu är behörig att söka till Sjuksköterska. I fall du behöver komplettera med någon kurs, kan du göra ansökan till en kurs på komvux eller i alla fall få det klart för dig vad du ev. behöver komplettera med.

    I fall du fick ett Samlat betygsdokument, är det väldigt bråttom, för att möjlighet att få ett Slutbetyg upphör i slutet av juni i år. Efter det är det enbart Gymnasieexamen som man läser till. Gymnasieexamen ställer högre krav, det är bland annat flera obligatoriska kurser som ingår.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering! ;-) *L*
    ANNA SYV
    Hej Khalida,
    om du hinner läsa upp Engelska 5 (eller A) - under vårterminen 2015 och rektor på komvux fattar beslut om att du kan få Slutbetyg - så måste du få ut Slutbetyget klart & påskrivet av rektorn SENAST vid månadsskiftet juni/juli 2015. Senare blir du tvungen att läsa mot Gymnasieexamen. I annat fall har du inte Grundläggande behörighet och blir obehörig till alla högskoleutbildningar.
    I gymnasieexamen är engelska 6 och Svenska/svenska som andraspråk 3 - obligatoriska kurser. Sedan är det också så att man inte kan ta in kurser som inte idag läses på gymnasiet in i gymnasieexamen. Om du i ditt Samlade betygsdokumentet har några kurser som är "gamla" och inte idag läses på gymnasiet - strycks dem ut och du saknar poängmängd för att kunna få examen.
    Till Slutbetyg från komvux räcker det med 2350 poäng.
    Till Gymnasieexamen från komvux måste du ha minst 2400 poäng (det är 50 poängs ökning) men eftersom risken finns att du "förlorar" några av dina godkända kurser från ett Samlat betygsdokument - kanske du måste läsa på heltid i ett helt år innan du kan ta ut gymnasieexamen. Det är, alltså, fördelaktigt för dig att få ut Slutbetyg men det är bråttom. Jag råder dig därför ta med dig ditt Samlade betygsdokument och gå prata med Studie- & yrkesvägledare på komvux så fort du bara kan.
    Du kan inte räkna med någon sort undantag och kunna få ut Slutbetyg efter 1 juli 2015. Det är redan Undantag. Egentligen måste man läsa mot gymnasieexamen på komvux från år 2012 och det är just Undantagsreglerna som gäller nu. Jag kan säga så mycket att ingen får ut Slutbetyg efter 1 juli 2015 för att det är omöjligt. Det är meningslöst att ansöka om undantag i detta fallet. Det gäller att hinna fixa till det nu, under vårterminen. SYV på komvux vet om att det är bråttom, men hen kan inte trolla och om det är för kort tid, så kanske det inte finns någon möjlighet att hjälpa dig. Så hjälp dig själv och ta kontakt med SYV i din kommun idag. Skicka mail och be om tid för samtal snarast möjligt.
    Det är det bästa rådet jag kan ge dig.
    Kommer att hålla tummarna för dig!
    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Anna SYV
    • : Tack för information ! Jag har inte fått slutbetyg eftersom jag behöver läsa engelska 5, undrar om jag behöver läsa engelska 6 också ?
    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig nu. Se mitt svar om en liten stund! *L*
    • : Tack så mycket för informationen !
    • Mikael : Vi hoppas du är nöjd med våra svar! Vi önskar dig stort lycka till! Har du någon kompis som också har frågor, kan du tipsa om oss på Fragasyv.se. Med vänlig hälsning, Mikael syv på fragasyv
    Läs alla kommentarer