Sara
    Hej

    Jag har sökt barn och fritid som förstahandsval, ekonomi som andra och bygg som tredje. Jag vet inte alls hur jag tänkte för nu vill jag inte gå något av de. Jag vill gå samhälls. Ändringperioden har redan varit och jag ångrar så mycket att jag inte bytte ut ekonomi mot samhälls, känns som att det hade varit så mycket lättare då. Har skickat in den där blanketten om reservplats om att jag vill gå samhälls men känns som att jag har noll chans att komma in där eftersom jag inte ens sökt de. Har meritenpoängen för samhälls och har kommit in på barn och fritid. Är tvungen att tacka ja till barn och fritid idag vilket jag verkligen inte ville men var ju tvungen för att kunna ha någon linje att gå. Har jag någon chans att kunna byta?? Måste jag börja barn och fritid nu till hösten och sen byta?? Vill inte ens komma första dagen..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    i din ålder är det inte ovanligt att ändra sig ang.val av studier och yrken. Du växer och mognar för varje dag.. och det kan hända att du ändrar dig flera gånger i framtiden innan du "landar" i "ditt yrke".
    Just nu är det viktigt att du börjar på gymnasiet. Och att du försöker göra ditt bästa i varje kurs du läser. Många gymnasiekurser är exakt samma på alla gymnasieprogram, ex. läser man Matematik 1, Idrott och hälsa 1, Svenska 1, Engelska 5 - på samtliga gymnasieprogram. Man läser också historia, samhällskunskap och naturkunskap - men olika mycket av de ämnena - på alla gymnasieprogram.
    ***
    Jag säger inte att det är omöjligt för dig att byta till >> SA, samhällsvet.programmet... jag vet inte om du kan byta eller inte. Det beror på - om ledig plats finns på SA inom pendlingsavstånd från din bostad.

    Ang. möjlighet att byta senare - under första veckorna kan man byta, om ledig plats uppstår men senare kan man inte byta pga olika innehåll i olika program och då kan man söka om, på nytt, till åk1 till nästa höst.

    Konkreta tips:
    - se om SYV på din "gamla" grundskola kan träffa dig /eller prata med dig i telefon, eller ge dig råd via mail/;
    - om du börjar på BF, där du är antagen - boka tid med SYV på din gymnasieskola så fort du kan och berätta hur du känner ang. gymnasieprogram just då...
    - vi råder att tacka JA till sin gymnasieplats, för att inte riskera stå utan plats när skolåret börjar.