Carolina

    Jag gick ut gymnasiet 2017 och har sedan dess läst in fler kurser på Komvux, samt börjar leta prövningar.

    Har dock ett väldigt stort och jobbigt problem som gjort mig väldigt stressad de senaste månaderna - jag kan inte hitta EN ENDA prövning i Moderna Språk för Tyska 1 som är i närheten av mig, och min prövningsenhet i min hemkommun hjälper mig inte alls.

    Jag är bokförd i Uppsala kommun och de har inga prövningar i Tyska. De rekommenderade att jag kollade in Göteborgs prövningsenhet, men de erbjuder endast prövning i tyska som modersmål (dessutom är det sjukt långt för mig att åka för EN prövning!

    Har även kollat runt i olika Komvux skolor i Stockholm, men det står tydligt att jag måste vara bokförd i vissa kommumer i Stockholms län - som jag inte är - för att få göra prövning där.

    Är så sjukt trött och stressad över hur orättvist det är och behöver hjälp. Jag bryr mig nästan inte längre hur långt jag måste åka, eftersom det verkar så himla sällsynt. Mitt nuvarande betyg i kursen sabbar mitt snittbetyg.

    Snabbt svar skulle uppskattas så jag kan planera in resan till andra sidan Sverige i god tid - om jag nu måste... Var kan jag göra en prövning i Moderna Språk Tyska 1?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Carolina!
    En mycket tråkig situation du befinner dig i.

    Vi på Fråga SYV kan tyvärr inte leta efter prövningar i enskilda kurser för att det är mycket tidskrävande och ej finns några garantier på att hitta... men vi ska ta upp frågan om vilka rättigheter en person har vad det gäller prövningar.
    Det Skolverket svarar när man frågar är att
    - rätt att göra prövnignar är ej bunden till var man är folkbokförd
    +
    - att prövningar i de kurser i vilka undervisning Pågår, bör erbjudas (inom kommunen) vilket uppenbarligen inte är fallet i Uppsala, då Tyska finns över huvudet taget inte på listan /kurser i vilka man i Uppsala kan under våren 2018 göra prövningar/.
    På så sätt är båda de svar som du skriver i din fråga som du har fått - måste vara felaktiga; detta pga tyska 1 erbjuds på alla gymnasieskolor som erbjuder de program där moderna språk är obligatoriska (SA, NA, EK, HU) och det finns ett antal sådana skolor i Uppsala; undervisning är pågående och därför måste också prövningar erbjudas - en annan sak kan vara att det är lång väntetid tills man faktiskt kan göra prövning, pga begränsad lärarkapacitet samtidigt som många vill göra prövningar; ur rättslig synpunkt är det viktigt att skilja mellan ett svar att "pröningar ej erbjuds" eller "det är lång väntetid "...

    Ang. det att vissa kommuner svarar att prövningar är endast för personer folkbokförda i deras kommun, är i princip fel, men kommunerna - enligt de jurister vi pratade med - har hittat "ett kryphål" och lägger prövningar på "entreprenad hos externa aktörer" och då blir det mycket knepigt att komma tillrätta med det... Formellt sett, bryter inte kommunerna mot lagen: de erbuder ju prövningar och de har rätt att lägga ut dem på entreprenad och i avtalet med de som ska utföra prövningar måste uppges exakt vad uppdraget går ut på... och sedan utför "den externa aktören" det som är beställt; på så sätt kringgår man att erbjuda prövningar så som det egentligen var tänkt - dvs oavsett var personer är folkbokförda. Så förklarade juristerna till oss, när vi ställde frågor.

    Mitt råd är att du anmäler till Skolinspektionen >>. Skolinspektionen tar beslut om de gör utredning. Jag förstår att det kommer inte hjälpa just dig just nu - för du vill ju bara hitta en prövning i Tyska 1 att göra i Uppsala eller på pendlingsavstånd från Uppsala.
    Min förhoppning är att du får tips - från besökare på sajten - var prövning i Tyska 1 erbjuds att anmäla sig till just nu (februari 2018).

    Vi kan dock inte lova att det löser sig... :( - detta pga bl a många vill göra prövningar; lärarbrist gör att lärarkapacitet är mycket begränsad; prövningsenheter stänger ansökningar tidigt, ex. gjorde Uppsala det redan den 12 febr och det ännu ej finns någon info när man nästa gång ska kunna anmäla sig och göra prövningar under hösten 2018... . Vi har också tidigare fått klagomål om att många kommuner har "för länge sedan" stängd möjlighet att göra prövning under våren 2018.
    Det är mycket olyckligt för dem som vill göra prövningar. Det blir på så sätt så att man "har rätt att göra prövningar" men kan i praktiken inte göra dem, vilket vi beklagar. Vi på Fråga syv gör allt som står i våran makt för att bringa klarhet i situationen kring prövningar, och för att förbättra villkor för dem som vill göra en eller flera prövningar.

    vänligen och lycka till

    Julia syv

    • Ingegerd : Hej! Tråkigt! Sök dig till din gamla grundskola eller gymnasieskola. De kan kanske hjälpa dig/Ingegerd
    • Daniel : Tack Ingegerd för din kommentar. Det tycker jag är bra förslag och jag hoppas det hjälper! Läs gärna också mitt /nya/ svar. Vår erfarenhet är att det är mycket svårt att hitta var man kan göra prövningar; på de flesta ställen begränsar man på olika sätt - ex. genom att göra anmälningsperioder mycket korta och förlägga dem mycket tidigt, som ex. i Uppsala som hade sista anmälningsdag till alla vårens prövnignar den 12 febr., Uppsala vill inte på förhand svara på när nästa ansökningsperiod blir till höstens prövningar; och i vissa kommuner förläggs ansök.period till ännu mycket tidigare. Det är en viktig fråga, tycker jag och många andra syv-ar. Om eleven har RÄTT ATT GENOMGÅ EN PRÖVNING, men i praktiken finns ingen möjlighet att göra det - vad är den rätten värd i så fall? :(
    Daniel SYV

    Hej Carolina,
    vi har nu pratat med en sakkunnig på Skolispektionen och kom fram till följande:

    det första man gör är Anmälan till kommunens klagomålshantering. Varje kommun är skyldig att ta emot sådana anmälningar.
    I Anmälan till kommunens klagomålshantering kan du t.ex skriva följande text (hela texten eller delar av den):

    "Enligt gymnasieförordningen har den som inte är elev i gymnasieskolan rätt att genomgå prövning i alla kurser som får finnas på ett nationellt gymnasieprogram.  Den rätten är inte knuten till någon folkbokföring. Tyska 1 är en vanlig kurs på nationella program.
    Se- info om prövningar på: https://www.skolverket.se/bedomning/betyg/provning ;
     Om man i vissa kommuner endast tillåter folkbokförda att genomgå prövningar så strider detta mot skollagen.
    Alla huvudmän har ett ansvar att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen och är skyldiga att skyndsamt åtgärda eventuella brister. Om huvudmannen inte rättar till det som brister, och det drabbar enskilda elever, så bör den enskilde, som har drabbats, göra anmälan till Skolinspektionen. Se vidare:  https://www.skolinspektionen.se/sv/Anmalningar/ ".

    Du kan kopiera hela eller delar av texten ovan - du kan då gott lägga till snabbalänkar till info hemsidorna, där det t.ex står att endast folkbokförda i en viss kommun får göra prövnignar; eller beskriva vilka svar du fick i telefon eller via E-post när du gjorde förfrågningar om att få göra prövning i en vanlig kurs som Tyska 1 är.

    Med vänliga hälsningar och med förhoppningen om att du får göra prövning!

    D: