Amar
    Hejsan!

    Jag vill söka till en ekonomi utbildning i en högskola i Glasgow, Skottland.
    Däremot så har jag ingen aning om hur det går till när man söker och vad som krävs!
    Jag tar studenten i år och går i teknikprogrammet, jag vill väldigt gärna få detta klart innan studenten så att jag kan planera framtiden. Sedan så närmar sig deadline för sökningar till högskolan (15april) och tiden är verkligen knapp.

    Tacksam för ett snabbt svar
    MVH
    Amar.
    • : Du söker via https://www.ucas.com/ men kom ihåg att de har andra deadlines vilken är ngn gång i januari inför hösten samt så kostar det pengar att söka.
    • Liselotte : Du är sent ute om du i april vill söka utbildning utomlands med start till hösten. Sök utbildning i Sverige och planera på längre sikt: du kan byta från svensk till utländsk utbildning sen.
    • : Jag kan söka till en utbildning som startar under våren det är inga som helst problem. Det som är mitt dilemma Liselotte är hur det hela går till.
    • Anna : Det är mycket du behöver ta reda på - på egen hand. Det finns tyvärr inte, mig veterligen, någon färdig instruktion om hur man söker "en viss konkret" utbildning utomlands. Det finns allmänna råd och tips, som vi gladeligen delar med oss av, men vi kan inte göra djupa utforskningar om just en viss utbildning på en viss högskola som en person vill söka till. Det är ett stort ansvar - i fall ngt blir fel, att du får felaktig info från oss (t.ex. pga den högskola utomlands ändrar ngt. på sin hemsida efter det att vi har kollat där...).
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Läs på http://www.fragasyv.se/info/studera-utomlands där finns bra tips och några länkar.

    Läs noga på skolans hemsida, den skola i Skottland du vill söka till. Är ngt oklart, ta kontakt med skolan direkt, t.ex via epost.

    Om du kan tänka dig läsa i Sverige (i fall det inte går att just nu läsa utomlands) sök till högskola och även till några yrkeshögskoleutbildningar: utbud på www.studera.nu och www.yhguiden.se
    Dina chanser att komma in på utbildning i Skottland påverkas inte om du samtidigt söker utbildning i Sverige
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej igen!
    Bra info om språktest inför studier utomlands finns att läsa på
    http://www.fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands

    Flera bra länkar: http://www.programkontoret.se
    http://www.rotarystudent.se/utbyte-18-30-aar/.aspx

    Som sagt, är det omöjligt för oss på Fråga SYV att ha detaljerad information om hur man ansöker till varje högskola eller Universitet utomlands. På www.studera.nu uppges det de 60 vanligaste länderna för svenskar att studera i - 60 stycken, vanligaste!!! alltså... och så finns det ju även andra länder att studera i. Vill man studera utomlands, måste man "reseacha" på egen hand.

    Vi är tacksamma för alla tips om bra hemsidor som underlättar för dem, som vill söka studier - både i Sverige och utomlands. Hittar du någon bra sida, tipsa oss om den. Då kan vi i framtiden hjälpa flera personer.

    Bästa hälsningar & stort lycka till i dina framtida studier och med allt annat, som du kommer att företa dig!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare